Sju av tio företagsledare betalar till ransomware-utpressare

2016-12-14 15:58  
Foto: Alamy

Ransomware har blivit en lukrativ och effektiv metod för cyberkriminella ligor. En ny studie från IBM:s säkerhetsdivision visar att nästan varannan företagsledare utsatts för en ransomware-attack. Sju av tio väljer att betala.

Ransomware är en skadlig programvara som kan vara förklädd till en till synes oskyldig länk i ett mejl. Just den här varianten kallas ransomware (ransom betyder gisslan på engelska) eftersom den krypterar ett företags eller en privatpersons data. Det kan vara svårt att få tillgång till sin data såvida man inte betalar en lösensumma till förövaren.

Och lösensummorna ett företag är redo att betala är höga. Hälften av de företagsledare som valt att betala tvingades föra över omkring 100000 kronor. 20 procent betalade nästan 200000 kronor. Enligt IBM har den amerikanska federala polisen, FBI, uppskattat att ransomware-ligorna tjänade omkring 2 miljarder kronor bara under årets tre första månader. IBM:s egna efterforskningar visar att 40 procent av alla skräpmejl som skickats under 2016 innehåller den skadliga programvaran.

Privatpersoner drabbas också och enligt studien riktar sig ligorna oftare mot barnfamiljer. 39 procent av barnfamiljerna svarade att de drabbats, jämfört med 29 procent av dem utan barn. Det kan bero på att föräldrar kan vara mer villiga att betala för att få tillbaka sina foton. Summorna som krävs av privatpersoner är inte lika svindlande jämfört med företagen, men inte direkt obetydande. I vissa fall kan det röra sig om uppemot 5000 kronor.

Läs mer:

Läs mer: Så hackas ditt Visakort på sex sekunder

– Digitaliseringen av minnen, finansiell information och företagshemligheter kräver en helt ny vaksamhet för att kunna skapa ett skydd mot den här typen av utpressning, säger Limor Kessem, rådgivare på IBM:s säkerhetsdivision.

Undersökningen är baserad på en enkät med 600 företagsledare och 1000 privatpersoner, samtliga i USA.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt