SAS satsar stort på flygplans-wifi

2016-06-02 13:22  

All kabinpersonal på SAS flygplan får Ipad för att bättre kunna hjälpa passagerarna. Flygbolaget utökar också kraftigt wifi-kapaciteten. Allt är ett led i SAS stora digitala transformationsprogram.

Sammanlagt lägger SAS en halv miljard kronor de närmsta åren på digitalisering. Till det kommer en stor investering i wifi på samtliga flygplan.

Flera hundra personer, internt och på ett antal konsultbolag, arbetar sedan 1,5 år på att biffa upp flygbolagets digitala erbjudande.

– Vi gör om hela den digitala plattformen. Tanken är att ge en så bra reseupplevelse som möjligt. Ju mer vi vet om dig som resenär desto bättre blir vårt erbjudande, säger Mattias Forsberg, CIO på SAS.

Det första steget är gränssnittet utåt mot kunderna. Därför gör bolaget om sin sajt och dessutom pågår långt framskridna projekt med kroppsnära teknik som armband eller ringar som ska förhöja resupplevelsen för de mest trogna resenärerna. Med hjälp av dessa går man snabbt genom alla köer på flygplatsen, inklusive loungen, utan att någonsin visa upp papper, är tanken.

SAS riktar framför allt insatsen mot de mest lönsamma kunderna, de som flyger mer än fem gånger per år. Särskilt mot de som ingår i lojalitetsprogrammet Eurobonus.

Från och med nu i sommar börjar kabinpersonalen använda Ipad, SAS har köpt in 3 500 enheter. Först i en inkörs- och läroperiod och i skarp användning från och med september.

På paddan ska personalen kunna se manualer, arbetsscheman, incheckningsinformation, information om speciella önskemål bland resenärerna, med mera. Flygvärdinnan ska också kunna se din flyghistorik. Ditt bagage kanske blev försenat vid den förra flygningen.

– Nu vill vi gärna bjuda dig på en fika eller drink som kompensation, kan flygvärdinnan då säga. Det blir ett sätt att personalisera resupplevelsen, säger Mattias Forsberg.

Det här innebär att SAS också måste bli bättre på att koppla ihop och uppdatera bakomliggande system, som crm-system, bokningssystem, bonussystem, lojalitetssystem och call center-system. Flera av dem byts ut helt och hållet redan i år. Det digitala transformationsprogrammet kommer att pågå i ytterligare två år.

En kommande stor investering – beslut fattas om några veckor – handlar om att införa wifi på samtliga flygplan. I dag finns wifi på långsdistansrutter till Asien och Amerika och några av planen som går kortare sträckor inom Europa. Uppkopplingshastigheten är 7-8 Mbit/s per plan.

– Nu tittar vi på lösningar där varje resenär får motsvarande den hastigheten, säger Mattias Forsberg.

Förra året gick Finnair ut med att bolaget investerar omkring 290 miljoner kronor i wifi på sina flygplan, samt en ny portal. Finnair har en betydligt mindre flotta än SAS, med 60 plan.

– Det här innebär en ganska betydande investering. Efter eventuellt beslut kan vi börja utrusta planen om ungefär ett år. Det blir inte alla samtidigt, utan sker i samband med större underhåll. Sammantaget tar det omkring ett år, säger Mattias Forsberg.

Långsiktigt innebär wifi att SAS skulle kunna spara in på elektroniska underhållningssystem på planen.

 

Få koll på digitaliseringen av samhälle och företag med nyhetsbrevet Digital Teknik!

30 miljoner passagerare

SAS, som firar 70 år i år, har 30 miljoner passagerare per år.

Över två miljoner skandinaver gör fler än fem resor per år.

4,6 miljoner personer är Eurobonusmedlemmar.

I dag finns wifi på 14 långdistansplan och tio stycken med kortare destinationer, totalt 24 flygplan.

SAS arbetar med många olika konsultpartner. De tre största är TCS (Tata), CSC och Amadeus.

Mer om: SAS Wifi

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt