Säkerhetsventil för litiumjonbatterier

2009-11-24 09:30  

Ett överhettat litiumjonbatteri som börjar brinna i en elbil är en mardröm för världens biltillverkare. Nu har en grupp forskare i Taiwan hittat ett sätt att stänga av "skenande" batterier.

Tekniken kallas Stoba och har utvecklats vid Industrial Technology Research Institute (ITRI) i Taiwan. Den kan liknas vid en säkring i ett proppskåp:

En massa fästs mellan batteriets plus- och minuspol. Om ett fel uppstår och batteriet börjar hettas upp förändras massan till ett slags film som kapslar in battericellen och ”stänger av” den.

Enligt den brittiska tidskriften The Engineer kan Stoba finnas i bärbara datorer och mobiltelefoner redan i början av nästa år. Forskarna på ITRI jobbar nu med att anpassa metoden för litiumjonbatterier i el- och hybridbilar.

Normalt ligger arbetstemperaturen i ett litiumjonbatteri med kobolt i katoden (används ofta i mindre portabla produkter) runt 50 grader Celsius. Vid den temperaturen är Stoba porös och låter litiumjonerna passera fritt.

Men om det uppstår en okontrollerade kemiska reaktion och värmen stiger till 130 grader Celsius ”smälter” massan, porerna täpps till och litiumjonerna stoppas.

Batteriet är förstört för gott – men det har åtminstone inte börjat brinna.

Enligt Alex Peng, biträdande generaldirektör på det taiwanesiska forskningsinstitutet, innebär Stoba bara en 1-procentig energiförlust i battericellerna. I framtiden hoppas han att den förlusten kan elimineras helt.

Per Jacobsson, professor i teknisk fysik på Chalmers, tycker att idén med ett membran som sluter sig vid överhettning är ”ännu ett litet steg på vägen till allt säkrare batterier”:

- Men det löser inte problemet med de flyktiga och brännbara lösningsmedel som finns i dagens elektrolyter, säger han.

- För det senare krävs helt nya koncept; till exempel elektrolyter baserade på jonvätskor eller stabila polymerer.

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt