Saab: Det är Lans sak – inte vår

2011-09-09 11:59  

– Saab bör bekräfta att bolaget GP & C har rätt att licensiera stdma-patentet, säger Carl-Johan  Westholm, rådgivare i bolaget. <br/>Men Saabs uppfattning är att detta är upp till Håkan Lans att bevisa.

Carl-Johan Westholm, tidigare vd i Svensk handel och ordförande i Handelns utredningsinstitut, sitter i dag som ordförande i en interrimstyrelse som agerar som rådgivare åt GP & C, där uppfinnaren av stdma-patentet Håkan Lans är vd.

Patentet gäller stdma, ett kommunikationsprotokoll, som används i tillverkningen av standardiserade transpondrar för större fartyg och flygplan.

I går avslöjade Ny Teknik att immaterielrättsåklagaren Fredrik Ingblad lagt ned den unika förundersökningen som gäller misstankar om att transpondertillverkare använder patentet på svenska marknaden utan att betala licensavgifter.

Orsaken till att han inte kan väcka åtal, menar Ingblad, är att GP & C inte äger patentet, något som åklagaren trodde i början, utan bara är licensgivare.

Det senare är dock inte tillräckligt styrkt, hävdar han. Han har velat ha fler bevis för att  GP & C har rätt att vara målsägande i lagens mening.

GP & C:s advokater bad då Saab Transponder Tech att bekräfta till åklagare att GP & C har rätt att licensiera patentet.

Men Saab sa nej.

– Vi förstår inte varför vi ska göra det, säger Lasse Jansson, pressansvarig på Saab. Vi betalar ju själva till GP & C för vår licens, men vi kan inte bekräfta andra  avtal med andra bolag. Det är upp till GP & C att visa dessa, vi är inte i den positionen.

– Jag är förvånad över att Saab inte  kan bekräfta att Håkan har rätt att begära licens och få betalt av andra även på den svenska marknaden, säger Carl-Johan Westholm i dag fredag till Ny Teknik.  

Westholm förklarar att när Rymdbolaget och Håkan Lans på 90-talet gjorde upp om affärerna, kom de överens om att Rymdbolaget skulle köpa patentet för den svenska marknaden, mot betalning av en engångssumma plus årliga avgifter för sedvanliga licenser.

Patentet lades i bolaget GP & C Sweden som senare blev Saab Transponder Tech.

Ett annat bolag, GP & C Systems International, som då ägdes av Håkan Lans,  nu av hans hustu Inga, äger patentet för andra länder, enligt Westholm.

Han uppger att rättigheterna inkluderar svenska tillverkare som säljer till andra länder och utländska tillverkare som säljer i Sverige och övriga världen. 

Saab Transponder Tech uppger att man har betalat 27 miljoner kronor de senaste tio åren till GP & C i licensavgifter.

Enligt Ny Tekniks källor har Saab ifrågasatt att GP & C har rätt att vara målsägande i processen.

Detta tillbakavisas i dag av Lasse Jansson:

– Vi har inte anmält någon ensamrätt att föra talan från Saabs sida och vi för ingen talan om det här i något fall få varför skulle vi hävda att vi har ensamrätt att föra talan i "fallet"?

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt