Saab avslöjar nya radarprodukter

2014-05-12 15:27  

Saab presenterar i dag nya militära radarsystem för spaning från land och till sjöss. För första gången satsar man också på att sälja långräckviddig radar för markbaserade fordon.

Aesa står för aktiv elektroniskt styrd antenn. Den digitala tekniken kommer att ingå i bland andra nästa generations Gripen E:s spaningssensorer. Gripens Aesa-radar "Raven" tillverkas av italienska Selex och består av en skräddarsydd variant, som ska placeras i det svenska stridsflygplanets noskon.

I dag berättar den svenska försvarskoncernen Saab att man tillsammans med Chalmers utvecklat radartekniken så att den också blir möjlig att använda i radarsensorer som finns både på fordon på land och på fartyg till sjöss. Fem nya produkter, inklusive sjöversionerna, presenteras i dag, som alla använder Aesa.

Samtidigt ger man sig också för första gången in på marknaden med en radar avsedd att spana väldigt långt med från marken. Det kan monteras på rörliga fordon exempelvis lastbilar. Sedan tidigare har Saab specialiserat sig på radarsystem för korta och medellånga avstånd.

Nya Giraffe 8A har en antenn som är två meter bred och fyra meter hög och kan se mål som finns på bortåt 400-500 kilometers avstånd. Detta enligt Anders Linder, chef för Ytradarsystem på Saab i Göteborg.

- 8:an tar in oss på det som heter långspaningsradar och ett område där aldrig något svenskt företag varit förut när det gäller spaning från marken. Vi har inte haft råd att utveckla dubbla produkter men nu kan vi det tack vare att vi utnyttjar samma plattform för två olika produkter, säger han.

En annan nyhet är Giraffe 4A och Sea Giraffe 4A. Denna radar är hälften så stor som systern 8A och kan upptäcka fienden på cirka 280 kilometers avstånd.

- Nytt med 4A är också att den kan snurra och spana men hittar den något intressant kan den också stanna och stirra och se mera detaljer, säger Anders Linder.

Bolaget lanserar också Giraffe 1X och Sea Giraffe 1X, en sensor som kan se hot eller mål på 75 kilometers avstånd.

Saab avslöjar också att man moderniserat sina tidigare spaningssystem Arthur och Giraffe AMB. De uppges ha fått längre räckvidder och större täckning än tidigare.

- Vi har i hemlighet i ett antal år utvecklat en ny produktgeneration av radarsystem. Det är något som Saab gjort på egna investerade pengar, berättar Anders Linder.

Kan du säga hur mycket ni investerat?

- Nej, jag kan inte säga beloppet. Men det är nog en av Saab största interna satsningar hittills.

Andra konkurrenter har sålt radarsystem med Aesateknik under lång tid. Men enligt Anders Linder har Saab avsiktligen väntat på att tekniken ska bli tillräckligt mogen och att den ska gå att komprimera ordentligt.

Har ni redan kunder på de nya systemen?

- 4A har vi kontrakt på, den ska levereras 2016. Men kunden är hemlig. Vi är hårt bundna av den kunden och kan inget säga, säger Anders Linder

8A och 1X beskriver man vara färdigutvecklade och nära serieproduktion.

På Chalmers har forskare på Institutionerna för mikrovågsteknik och för signaler och system varit inblandade. Även den svenska försvarsmakten anges ha deltagit i utvecklingen.

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt