Så vill Facebook ta över din mobil

2013-04-05 09:32  

Facebook presenterade varken en ny mobil, ett nytt operativsystem eller en app. Utan ett program som ser till att Facebook alltid visas på skärmen på Andoidmobiler. Först ut är en ny HTC-mobil

Uppmärksamheten var stor inför Facebooks presskonferens. Spekulationerna var många. Några trodde att Facebook skulle visa sin första mobil, trots att vd Mark Zuckerberg upprepade gånger dementerat den uppgiften. Andra sa sig veta att Facebook samarbetat med den taiwanesiska mobiltillverkaren HTC. Det senaste visade sig stämma. Men det handlar inte bara om ett samarbete med HTC.

Men någon egen mobil blev det alltså inte. En egen mobil kanske skulle sälja i 10-20 miljoner exemplar, menade Mark Zuckerberg. Och då skulle han bara få direktkontakt med en marginell andel av de över 650 miljoner Facebookvänner som redan går in via sin mobil.

Facebook har i stället tagit fram en programvara, kallad Home, för mobiler med operativsystemet Android. Avsikten är att placera Facebook direkt på skärmen varje gång man tittar på mobilen.

-Skärmen är ju faktiskt själen i din mobil och du tittar på den 100 gånger om dagen, sa Mark Zuckerberg på presskonferensen.

I Facebook Home finns flera av Facebooks tjänster inbyggda. Direkt på skärmen kommer man bland annat att se bilder på sina Facebookvänner, men också deras meddelande och Instagrambilder.

-Vi vill att mobilen ska handla om människor, inte appar, betonade Zucerberg flera gånger.

Här kan du själv se en del av Zuckerbergs framträdande.

HTC blir först med en mobil med den nya Facebooktjänsten förinstallerad. Den amerikanska operatören AT&T kommer att börja sälja den nya modellen HTC One för ungefär 650 kronor från den 12 april.

Samtidigt kommer Facebook Home att kunna laddas ner från Google Play till flera andra Andoidmobiler. Bland annat Samsung Galaxy SIII, Galaxy Note II och den kommande mobilen Galaxy S4, samt till HTC One X och HTC One X+. På sikt också för mobiler från Sony, Huawei och Lenovo, enligt en av bilderna på presskonferensen.

För Facebook handlar det om att öka intäkterna från mobilannonseringen.

Genom att placera Home i mobilen räknar Mark Zuckerberg med att folk ska spendera ännu mer tid på Facebook från mobilen. Och tid är pengar i annonsvärlden.

Redan i dag är Facebooks app den som amerikanen lägger mest tid på. Hela 28 minuter om dagen, enligt en färsk undersökning.

Facebooks pressrelease finns här

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt