Så syns jättarna i sociala medier

2010-11-09 23:00  

FMV har inga planer på att synas på Facebook. För där säljs inga ubåtar, och folk inom försvarsindustrin använder inte "Fejan". Men det är fel sätt att tänka, menar Facebook-strategen Brit Stakston.

<p>Det är självklart att alla företag ska finnas på Facebook, inte bara konsumentföretag som Sony Ericsson och Ikea, menar Brit Stakston, som är strateg inom sociala medier på kommuniaktionsbyrån JMW. </p> <p>- Det är lika viktigt som att stå i telefonkatalogen på 70-talet. Allt fler sökningar sker numera på Facebook, säger hon. </p> <p>Vad gör ditt företag på Facebook? Ny Teknik har tittat på 16 ingenjörstunga företag. Alla utom Försvarets materielverk, FMV, och försvarskoncernen Saab har ett konto. Saab jobbar med frågan, men vill vänta med att berätta om sina slutsatser. FMV har dock bestämt sig för att inte höra hemma där.</p> <p>- Ingen köper u-båtar på Facebook, säger Toni Eriksson, kommunikationsdirektör på FMV. </p> <p>Brit Stakston håller med. Men när hon går in på FMVs hemsida, ser hon att verket marknadsför sina nyhetsbrev och sina examensjobb.</p> <p>- Och det ska de förstås visa upp på Facebook också. Det är en av många plattformar där företagen kan möta kunder och leverantörer, säger hon. </p> <p>Men enligt FMVs Toni Eriksson finns inte deras kunder inom försvarsindustrin på Facebook. </p> <p>Brit Stakston påminner om att bakom varje kund och leverantör finns människor. Och de finns på Facebook. Bara Sverige har 4,1 miljoner aktiva Facebookanvändare, som i snitt använder tjänsten en halvtimme om dagen. </p> <p>Bland de 16 företag som Ny Teknik granskat är det Sandviks och ABBs satsning på Facebook som överraskar mest. Båda jobbar i en konservativ bransch, men har kommit långt med sociala medier. Flera nämner också Volvo Trucks Facebook-sida som vänder sig till förarna, som ett exempel på nytänkande. </p> <p>För flera av företagen är Facebook en ny kanal. ÅF öppnade sin Karriärsida bara häromveckan. Även Skanska medger att arbetet med Facebook bara börjat. Bland de etablerade Facebook-användarna finns konsumentföretaget Sony Ericsson.</p> <p>-Bland annat för att snabbt att fånga upp reaktioner, säger Gustaf Brusewitz, presstalesperson på Sony Ericsson. </p> <p>Han exemplifierar med kommentarerna som dök upp när mobilen Satio lanserades. De saknade en inbyggd så kallad equalizer i den nya modellen. </p> <p>- Då utvecklad vi en applikation för att snabbt kunna erbjuda den funktionen. </p> <p>Sony Ericssons har 1,8 miljoner medlemmar eller vänner, på sin officiella sida. Ett viktigt mått för vissa konsumentföretag. </p> <p>- Men det är inte en tävling om flest medlemmar. Viktigast är förstås att rätt personer gillar sidan, säger Brit Stakston. </p>

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt