Så slår strejken mot teknikföretagen

2013-04-24 10:08  

Tranportstrejken bryter ut klockan 12 sedan facket sagt i natt nej till medlarens slutbud. Effekterna av stängda terminaler tros bli kännbara. – I praktiken stoppas allting, säger Pierre Olsson på transport- och logistikföretaget Schenker.

Det är i första hand frågan om åkeriföretagen ska kunna använda bemanningsföretag som gör att parterna inte kan enas, uppger Transports ordförande Lars Lindgren.

– Vi vill ha en förstärkt förhandlingsordning när det gäller anlitande av bemanningsföretag. Många av våra medlemmar har tyvärr blivit uppsagda på grund av arbetsbrist och sedan plockar man in bemanningsföretag för att göra exakt samma arbete.

Lindgren säger att bemanningsföretagen fått en betydande roll i branschen och att arbetstagare inte vågar opponera sig på arbetsplatser då man lätt är utbytbar.

Enligt Transport var parterna länge nära en lösning. Men när det gäller de anställdas anställningstrygghet kom man inte överens.

Strejken innebär att arbetet upphör på 24 lastterminaler runt om i landet. Arbetsgivarna har i sin tur varslat om lockout från i morgon av alla lastbilschaufförer som då blir utan arbete.

Transport- och logistikföretaget Schenker har 28 terminaler i Sverige. Nio av dem har tagits ut i strejk.

– Men det är våra nio största terminaler och det gör att vi inte kommer att kunna bedriva någon verksamhet från de andra terminalerna heller, säger Pierre Olsson, presschef hos Schenker.

När trafiken till och från de terminalerna stannar, så stannar flödet även vid de tre företagens resterande terminaler.

– Personalen blir sysslolös även där, säger Peter Jeppsson, vd för Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Han kan inte säga hur stor andel av transporterna som går direkt.

Vid en lockout stannar verksamheten vid DHL:s, DSV:s och Schenkers samtliga 75 terminaler.

Några nya förhandlingar pågår inte, enligt Jeppsson.

– Medlarna står till vårt förfogande om vi vill anlita dem. Vi ska ha en träff med dem före lunch och diskutera med dem hur de ser på läget, säger han.

Branschorganisationen Företagarna spår att strejken kommer att slå hårt mot de 75 000 småföretag som organisationen representerar.

– Oavsett om det är ett producerande företag eller detaljhandel så har de flesta företag sina lager på vägarna. Så effekterna utav en sådan här konflikt kommer väldigt fort, säger vd Elisabeth Thand Ringqvist till TT.

Teknikföretagen har 3 600 medlemmar, de är i stort behov av att transporterna rullar.

– Företagen har inte mycket på hyllorna i dag, utan producerar mycket på beställning, säger Jonas Cohen, informationschef på Teknikföretagen.

Transporter av läkemedel kommer till stor del att undantas från både strejk och lockout, meddelar både Transportarbetareförbundet och arbetsgivarorganisationen Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

Anna Nordin är förhandlingschef hos arbetsgivar- och branschorganisationen Livsmedelsföretagen, som har 850 medlemmar.

– Vi får räkna med att det blir ganska stora värden som kommer förstöras, eftersom det handlar om färskvaror, säger hon till TT.

Men dagligvarujätten Axfoods största kedjor berörs inte av strejken, enligt presschefen Ingmar Kroon. Förutom på Gotland, som kan påverkas till viss del.

Coop berörs inte i stor grad. Men ett 30-tal butiker i Göteborgsområdet blir utan en del varor, som körs av Schenker. Enligt Ica blir de flesta av deras transporter oberörda.

När det gäller e-handeln passerar alla paket en terminal på väg ut till kunden, vilket gör att branschen kommer drabbas hårt av en strejk, enligt Jonas Ogvall, vd på Svensk distanshandel.

Transport krävde ett ettårig avtal med 860 kronor mer i månaden, men under förhandlingarnas gång har förbundet fått revidera det.

– Vi har sagt att vi kan acceptera det bud som medlarna lade i går. Det ligger i linje med LO:s samordning, säger Transportordföranden Lars Lindgren.

– Vi kan säkert hantera pengar och tid, men det är inte pengar som är det viktiga, utan bemanningsfrågan, säger Lars Lindgren.

Även de varslade övertids- och nyanställningsblockaderna för bevakningspersonal och miljöarbetare ser ut att bryta ut klockan 12, om inget händer innan dess.

TT / Ny Teknik

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt