Så ska Ubers data göra trafiken bättre

2019-06-28 07:30  

Med verktyget Movement delar Uber med sig av information om invånarnas resvanor i ett 30-tal städer i världen. Nu har turen kommit till Stockholm.

Hur påverkas vägar och restider i en stad om det plötsligt börjar snöa kraftigt, och hur skiljer sig trafiken egentligen åt mellan två olika helger?

Det är sådant som Uber försöker ge svar på med det fria och öppna mobilitetsverktyget Movement. Förhoppningen är det ska underlätta för dem som planerar staden och trafiken, så de bättre kan förstå vilka problem som finns och även få bättre beslutsunderlag.

– Vi vill göra mer för städerna. Den data vi får från Ubers resor kan användas av städerna för att förbättra stadsmiljön, eller få en andra åsikt vid stads- eller trafikplanering, säger Ubers Nordenchef Joel Järvinen till Ny Teknik.

Läs mer: Så blev Microsoft världens största företag

Uber Movements sajt har information om invånarnas rörelsemönster i städer runt om i världen, däribland London, Sydney och Paris. Stockholm blev på torsdagsförmiddagen den 34:e, och åttonde europeiska stad.

Allt utgår från aggregerad och anonymiserad data. Det ska alltså inte vara möjligt att spåra informationen till enskilda individer, som förare eller kunder, lovar Uber. Rörelsemönstren grundar sig inte heller på enstaka resor, utan åtminstone flera.

Uber använder samma indelning av Stockholms kvarter och stadsdelar som stadens egna planerare använder.

– Utmaningen med den data som finns tillgänglig i många städer i dag är att informationen är rätt sporadisk, den är inte nödvändigtvis uppdaterad eller särskilt detaljerad, säger Joel Järvinen.

Läs mer: Ericsson nyckelspelare i ny 6g-satsning

Informationen på Uber Movements hemsida kommer att fyllas på allt eftersom och väntas i framtiden också bli allt mer detaljerad.

– Den stora frågan i många städer i dag är att det finns så många bilar, men att majoriteten bara används någon timme per dag och står still 96 procent av tiden. Vi blev intresserade av att titta på hur man kan bygga bättre städer, som kanske inte behöver så många bilar men där det ändå är lätt och billigt för invånarna att ta sig runt. Det här verktyget är ett sätt för städerna att få tillgång till mer datadriven kunskap, säger Joel Järvinen.

Så har Uber Movement använts

Praktiska exempel på hur Uber Movements redan har använts är:

1. För att bättre förstå sambandet mellan hastighet och cykel- och fotgängarolyckor i staden New York.

2. Det är trångt på vägarna i San Francisco, vilket gör livet svårt för pendlare. Med Ubers data har forskare fått bättre underlag för att förstå trafiken, och därmed kunnat skapa mer realistiska modeller för densamma.

3. Antalet bilrelaterade fotgängar- och cykelolyckor visade sig vara ovanligt högt i den amerikanska stadsdelen Northside i Cincinnati 2015–2017. Som ett test infördes metoder för att försöka lugna trafiken. Med Ubers data var det möjligt att analysera hastigheten på vägarna under olika tider på dagen, före och efter att försöket påbörjades. Försöket kunde därmed utvärderas som lyckat och permanentades.

Ania Obminska

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt