Så ska Slack växa med ai

2017-06-23 13:00  
Johann Butting är Europa-chef för Slack. Han tror att automation av möteshanteringar är ett tillväxtområde för dem. Foto: Slack

På bara några år har samarbetsverktyget Slack skaffat sig fem miljoner dagliga aktiva användare. Nu är de redo att ta nästa steg – med hjälp av artificiell intelligens.

När Ny Teknik träffade Google-chefen Prabhakar Raghavan i maj ville han berätta om Googles satsning på samarbetsverktyg. Som ett exempel på vad han menade med det använde Prabhakar Raghavan den tydligaste referenspunkt han kunde komma på.

– Du är säkert bekant med Slack.

För fem år sedan hade vare sig Google eller Microsoft hört talas om Slack. Anledningen till det var enkel: Slack existerade inte då.

– Min första reaktion när jag hör det? Att det gör mig upprymd, säger Slacks Europa-chef, Johann Butting, och tillägger:

– När man börjar utveckla en programvara tvivlar man på att någon överhuvudtaget kommer att använda den. Tänk då att fem år senare ha fem miljoner aktiva användare varje dag. Att de största spelarna i mjukvaruindustrin bestämt sig för att de måste ha något som påminner om det vi gör.

Slack spås omsätta uppemot två miljarder kronor i år. Bolaget har värderats till omkring 35 miljarder kronor. Amazon ryktas vara en av flera som överväger att lägga ett bud.

I Sverige är många företag redan bekanta med Slack. I sin enklaste form är det ett chattprogram för och mellan personal och kan ersätta en del av kommunikationen som tidigare skett via mejl.

– Ett av företagen vi varit och träffat berättade att deras mejltrafik minskat med 25 procent sedan de började med Slack, säger Johann Butting.

Men om chattfunktionerna är aptitretaren så fungerar den djupa integrationen med externa applikationer som huvudrätt. Slacks strategi är att bli en hubb åt de applikationer företagen redan använder. Det ska inte spela någon roll om bolagens personal- och säljavdelningar använder olika programvaruleverantörer.

– Slack möjliggör samarbete över hela ekosystemet. I dagsläget har vi över tusen integrationer, säger Johann Butting.

50 procent av Slacks användare finns utanför hemlandet USA. Europa är en viktig region och Sverige har många användare som utnyttjar några av verktygets mer avancerade funktioner. Johan Butting är på plats i Stockholm i några dagar för att ta del av deras kunskaper.

– Jag träffade ett tv-bolag i morse. De använder Slack som den centrala punkten för all sin produktion. Våra kunder lär sig av oss och vi av dem. Det fungerar åt båda håll.

Nästa steg handlar om artificiell intelligens. Företag som samarbetar i Slack genererar data, och volymen blir större om företaget dessutom integrerar sin övriga programvara i Slack.

– Det blir en uppsjö av data och då kan vi verkligen börja utforska vad vi kan göra med ai.

Rent konkret, säger Butting, handlar det om tre åtgärder. Den första handlar om att lokalisera bolagets ämnesexperter. Baserat på data i Slack ska artificiell intelligens snabbt kunna hitta rätt person till rätt uppdrag. Den andra handlar om att varsko enskilda anställda om en pågående diskussion.

– Jag kanske är på resande fot, som nu, men ska inte behöva vara frånkopplad bara för det. Om det pågår en diskussion i Slack som innehåller människor, ord och ämnen som är viktiga för just mig ska jag få reda på det.

Den tredje rör automation, som exempelvis en kalenderbot. Har boten tillgång till relevant information och rätt behörigheter borde den kunna schemalägga ett möte i ett obokat rum.

Johann Butting tror att en förklaring till att Slack blivit så populärt är att det handlar om samarbete mellan medarbetare, till skillnad från den programvara som är till för den enskilda individen.

– En svensk kund jag talade med berättade att de inte var ett dugg överraskade av att Slack är populärt i Sverige. För det här är en nation där allt handlar om samarbete.

Växer underifrån

Länge gjorde Slack ingen reklam för sin produkt, utan växte snabbt bara genom att folk berättade om programmet för sina medarbetare, vänner och bekanta. För en programvara utvecklad specifikt åt företag är det ovanligt – det är vanligare att personalen motvilligt tvingas använda ny programvara.

Det ska inte vara en piska-och-morot-situation där arbetsgivaren prackar på personalen ett program som sedan ändå inte används av så många. Den tiden är förbi, säger Johann Butting.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt