Så mycket är en twitterföljare värd

2011-12-29 13:04  

Ägarna till den amerikanska mobilhandlaren Phone Dog stämmer sin förra medarbetare Noah Kravitz på 340 000 dollar för att han tog med sina 17 000 twitterföljare när han sa upp sig. Det blir 2,50 dollar per följare och månad.

”Vi har investerat avsevärda resurser i varumärkeskännedom genom social medier, bland annat i ökat antal twitterföljare och anser att de är Phone Dog Medias egendom”, skriver företaget i sin stämningsansökan.

Phone Dog Media, som säljer mobiltelefoner och publicerar nyheter om mobiltelefoni på nätet, värderar varje twitterföljare till 2,50 dollar per månad.

Noa Kravitz, som arbetat för företaget i fyra år som bloggare. Han twittrade under namnet @Phonedog_Noah och hade fått upp antalet följare till 17 000.

När han slutade i oktober förra året för att börja arbeta för sajten Technobuffalo ändrade han sitt twitternamn till @Noakravitz men tog med sig alla sina följare.

Själv säger han till New York Times att han fick behålla twitterkontot med Phone Dogs goda minne eftersom han lovat att då och då nämna Phone Dogs namn i sina tweets.

Men nu säger Phone Dog Media att de 17 000 twitterföljarna är företagets egendom och stämde i somras Noah Kravitz på 340 000 dollar för åtta månaders ”användning” av företagets egendom.

Det blir 20 dollar per twitterföljare eller 2,50 dollar per månad och twitterföljare.

Det här fallet kommer sannolikt att bli prejudicerande och påverka allt varumärkesbyggande genom sociala medier.

Den brittiska tidningen Guardian rapporterar om ett liknande fall i Storbritannien.

I somras tog BBC:s politiska reporter Laura Kuenssberg med sig 60 000 twitterföljare när hon tog nytt jobb som på ITV News.

Hon ändrade sitt twitternamn från @BBCLauraK till @ITVLauraK men tog med sig alla följarna.

Också då blev det en het debatt om vem som har rätten till följarna när man använder företagets namn i sina twitterkonton.

Men än så länge har inte BBC stämt Laura Kuenssberg. Det är inte samma stämningskultur i Europa som i USA.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt