Så fick svenska filmsajten till avtalet med Hollywood

2009-11-03 23:00  

På rekordtid har den svenska filmtjänsten Voddler fått två stora filmbolag att nappa. Nyckeln till kontrakten var tekniken.- De som först förstått det här har varit filmbolagens teknikchefer. De har sett potentialen, berättar Björn Isakson, sälj- och marknadschef för Voddler.

Voddler utvecklar en reklamfinansierad filmtjänst med gratis film. Och det teknikcheferna har sett är den avancerade peer-to-peer-teknik, P2P, som används för distribution av filmen.

I förra veckan skrev Voddler licensavtal med filmjättarna Walt Disney och Paramount, och säger sig nu vara världens enda reklamfinansierade tjänst med Hollywoodfilm. Samtalen har pågått omkring tio månader. Enligt Björn Isakson tar sådana förhandlingar normalt ett par år.

- Filmbolagen kontaktas dagligen av företag som säger att de ska göra framtidens filmtjänst, så de är rätt luttrade.

- Men när vi kommit igenom hos teknikcheferna sa de till marknadssidan: "Ni måste kolla på det här". Och marknadsmänniskorna har fallit för hur vi vill paketera filmen, så det är en kombination, säger han.

P2P-tekniken innebär att Voddler utnyttjar användarnas datorer och internetuppkoppling. Fördelen är en kraftigt sänkt kostnad för distribution.

Björn Isakson jämför med den framgångsrika amerikanska tjänsten Hulu, som visar tv-serier via nätet.

- Distributionen kostar väldigt mycket för Hulu, som har samma problem som Youtube - annonsintäkterna täcker inte alls kostnaderna. För Youtube är de tre gånger högre än annonsintäkterna.

Han säger att Disney, som är delägare i Hulu, visat ett "riktigt stort intresse" för att Voddler liksom Hulu ska visa tv-serier - enligt planerna före jul.

Då räknar Björn Isakson också med att ha avtal med alla de sju stora filmbolagen. Totalt siktar Voddler på omkring 50 000 filmtitlar, vilket kan jämföras med Film2home och SF Anytime, som har omkring 3 000 titlar.

Det är möjligt genom P2P-tekniken, som gör att lagringen kan spridas hos användarna.

I förra veckan öppnades filmtjänsten för Bredbandsbolagets omkring 500 000 kunder. Dessutom står närmare 200 000 i kö hos Voddler.

Men Björn Isakson är inte orolig för kapaciteten.

- I helgen visade vi 37 000 filmer. Det är väl ungefär vad de andra video-on-demand-tjänsterna visar på ett år, säger han.

Voddler - en ung fyraåring

- Svensk nättjänst med film och tv-serier.

- Först ut är en reklamfinansierad tjänst med gratis film. Framöver kommer betaltjänster - bioaktuella filmer för 40 kronor och uppåt, samt olika abonnemang.

- Grundat: 2005.

- Huvudägare: Grundare, personal samt riskkapitalbolaget Deseven.

Peer-to-peer

P2P är den teknik som ligger till grund för vanlig fildelning och som innebär att man utnyttjar användarnas datorer och internetuppkopplingar.

Mats Lewan

Mer om: Voddler FIlm

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt