Digitalisering

Så fick svenska filmsajten till avtalet med Hollywood

Voddlers Björn Isaksson berättar att det tog tio månader att övertyga filmjättarna Walt Disney och Paramount. Foto: Jörgen Appelgren
P2P-teknik. Grafik: Jonas Askergren

På rekordtid har den svenska filmtjänsten Voddler fått två stora filmbolag att nappa. Nyckeln till kontrakten var tekniken.- De som först förstått det här har varit filmbolagens teknikchefer. De har sett potentialen, berättar Björn Isakson, sälj- och marknadschef för Voddler.

Publicerad

Voddler utvecklar en reklamfinansierad filmtjänst med gratis film. Och det teknikcheferna har sett är den avancerade peer-to-peer-teknik, P2P, som används för distribution av filmen.

I förra veckan skrev Voddler licensavtal med filmjättarna Walt Disney och Paramount, och säger sig nu vara världens enda reklamfinansierade tjänst med Hollywoodfilm. Samtalen har pågått omkring tio månader. Enligt Björn Isakson tar sådana förhandlingar normalt ett par år.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här