Så fick Svanberg fart på Ericsson

2008-10-20 10:55  

Ericssonchefen gav aktiemarknaden positiva besked idag. Men i det senaste numret av personaltidningen Kontakten var beskeden till de anställda betydligt beskare. Ny Teknik har läst.

Carl-Henric Svanbergs besked att försäljningen under det tredje kvartalet ökat med 13 procent fick kursen att sticka iväg med 18 procent på förmiddagen.

Han såg betydligt mer avslappnad ut på dagens presskonferens än för ett år sedan, då bolaget tvingades vinstvarna.

Men skenet bedrar. I det senaste numret av Ericssons personaltidning Kontakten är Svanberg tuffare än tidigare.

”Det är dags att visa vägen”, uppmanar först Carl-Henric Svanberg sina 76 000 anställda i det nummer som nådde brevlådorna i slutet av september.

Det låter ju som en rätt harmlös uppmaning. Men sedan följer en rad tuffa besked från Svanberg och hans närmaste mannar i en 24-sidig special om företagets strategi.

Ericssons nya finanschef Hans Vestberg anger tidigt tonen.

– Vår lönsamhet är ett mörkt moln på himlen. Vi har visserligen bäst marginaler i vår bransch, men trenden är oroande. Vi låg på 20 procent, nu ligger vi på runt 10 procent, säger han.

Årets chefskonferens, där strategin för de närmaste fem åren slås fast, fokuserar mer än tidigare på just ökad lönsamhet.

Tidigare gällde det att ta marknadsandelar i snabbt växande utvecklingsländer för att säkra en position för framtiden. Nu står ”bättre” affärer högre på agendan.

– Vi måste våga säga ner till affärer. Är det dåliga marginaler är det ingen bra affär, säger Carl-Henric Svanberg.

Dessutom uppmanas till ”mer restriktiva i prisförhandlingar”.

För att sänka kostnaderna anmodarJohan Wibergh, chef för koncernens största affärsområde Nätverk, att inte kosta på kunderna mer än de begär.

– Vi ska inte överdimensionera våra erbjudanden till kund, utan anpassa våra lösningar till vad kunden ställt för krav så att de får just vad de efterfrågar.

Den svåra konsten att ta betalt för programvara var åter i fokus på årets strategikonferens. Men i år verkar Svanberg ha tröttnat på att man ännu inte lyckats.

- Vi levererar mycket mjukvara, och det är den vi kommer att leva på. Då måste vi ta betalt för den, och det gör vi inte alltid i dag, säger han.

Ericssons strategichefJoakim Westhuppmanar i personaltidningen de anställda att det är hög tid att tänka om.

- Vi måste anpassa oss efter internetföretagen, snarare än tvärt om. Vi måste förstå att det inte är vi mot internetföretagen. Det är nödvändigt för oss som företag för att vi ska kunna vara vinnare i fortsättningen.

Ericsson är oomtvistad etta på marknaden för mobil infrastruktur. Men eftersom den marknaden avstannat och lönsamheten sjunker måste ledningen hitta nya områden. Därav satsningen för några år sedan på multimedia och ip-nät. Men Svanberg är inte nöjd med den utvecklingen.

– Vi måste bli bättre på multimedia och ip-nät, säger han.

Affärsenheten Multimedia växer för långsamt. Det uppmärksammades redan på förra årets strategikonferens. Enligt Svanberg återstår mycket arbete.

– Vi har en bred portfölj för multimedia och ip, men vi måste lära oss att sälja den. Där har vi fortfarande en lång väg att gå, konstaterar Carl-Henric Svanberg överraskande självkritiskt i personaltidningen.

Svanbergs beska besked till de anställda

1. Vi har lämnat för stora rabatter.

2. Vår lönsamhet är ett mörkt moln på himlen.

3. Vi är inte tillräckligt bra på multimedia.

4. Vi är inte tillräckligt bra på ip-nät.

5.. Vi har överdimensionerat erbjudande till kund.

6. Vi har inte vågas säga nej till affärer med dåliga marginaler.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt