- Så fick jag jobbet på Google

2010-09-21 23:00  
Rikard Steiber Foto: Talentum arkiv

Rikard Steiber är 41 år, beskriver sig som "fusk-chalmerist" med erfarenhet av att marknadsföra blöjor. Som Googles globala marknadsdirektör för annonsprodukter är han svensken med mest makt på Google.

<p>Googles rekryteringsprocess är noggrann. I snitt intervjuas alla nyanställda minst sex gånger. Rikard Steiber intervjuades vid tio tillfällen under en och en halv månad innan jobbet var hans. </p> <p>-?Det var väldigt smärtsamt faktiskt, minns han.</p> <p>* Varför fick du jobbet?</p> <p>- Det undrar jag med. Jag har en teknisk bakgrund inom data och programmering, har marknadsfört blöjor på Proctor & Gamble, jobbat med multimedia på Telia, lanserat internettjänster på Scandinavia Online och byggt upp två konsultbolag.</p> <p>Han är systemvetare från Chalmers, och har en ekonomexamen med toppbetyg från det italienska universitetet SDA Bocconi Business School.</p> <p>- Och det är faktiskt viktigt här. Att ha bra betyg från välrenommerade skolor. Google har så många ansökningar att välja mellan. </p> <p>* Ni har många förmåner, men lönenivån då?</p> <p>-?Det finns de som betalar bättre, men vi ligger väl i övre kvartilen. Men vi har också ett attraktivt aktie- och optionsprogram. </p> <p>Google har också individuella bonussystem, som räknas fram efter komplexa algoritmer baserade på företagets och individens prestation.</p> <p>De flesta på Google får använda 20 procent av sin tid till helt egna idéer. Rikard Steiber har två projekt. Att hjälpa svenska företag som vill samarbeta med Google och att marknadsföra Sverige på internet. Senaste projektet är att tillsammans med Nobel Media sprida kunskap om Nobelpristagarna via Youtube.</p> <p>Den senaste tidens kritik mot Googles förehavanden har eskalerat. Det handlar om allt från ambitionen att digitalisera alla världens böcker och avlyssningen av privatpersoner i Tyskland till att tillåta censur i Kina. </p> <p>* Hur påverkas ingenjörerna på plats av den tuffare kritiken?</p> <p>- Vi har underskattat vilket stort genomslag vi har på befintliga branscher. Vi tvingas nu bli mer eftertänksamma. Avlyssningen tar alla helt avstånd ifrån. Ett hemskt misstag. Hela vår affär baseras ju på användarnas förtroende, säger Rikard Steiber. </p>

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt