Digitalisering

Så fann Steve Jobs rätt melodi för nätet

Steve Jobs blev först med att öppna en internetbutik som verkligen lockar musikköparna att betala för att hämta musik via internet. Efter bara två veckor har den sålt två miljoner låtar. Det är fler än vad konkurrenterna klarat av på ett halvår.

Publicerad

Steve Jobs Apple kallar sin tjänst Itunes Music Store. Den innehåller för närvarande 200 000 låtar från de fem största skivbolagen. Den som har en Macintosh med OS X, Apples gratisprogram Itunes, en rejäl uppkoppling och ett amerikanskt kreditkort kan köpa låtarna för 99 cent styck, alltså ungefär åtta kronor.

Det finns ingen abonnemangsavgift eller andra fasta kostnader vilket är ett skäl till att tjänsten slagit alla försäljningsrekord.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här