Så blir cykeln social – i New York

2010-08-12 11:24  
I enheten finns gps, mobilmodem och lås (klicka på bilden).

I New York inleds ett test med hyrcykelsystemet Social Bicycles. Både lås och elektronik sitter på cykeln, och därför behövs inga dockningsstationer.

Poängen med Social Bicycle System är att det inte krävs någon fast infrastruktur på gatorna. Enligt företaget bakom systemet kostar det därmed en tredjedel så mycket som traditionella hyrcykelsystem.

Bak på cykeln monteras en enhet med elektronik och lås i ett. I elektroniken finns bland annat gps och ett modem för mobil data.

Cykeln kan ställas precis var som helst – låset fästs runt en stolpe eller används för att bara låsa bakhjulet. Så snart cykeln är låst meddelar den till systemet att den är ledig.

Användare kan med en mobiltelefon eller dator se var det finns lediga cyklar, och låser upp cykeln med ett mobilprogram eller med en pinkod på cykeln.

Man kan också låsa cykeln i tio minuter utan att den registreras som ledig.

På cykeln finns möjlighet att anmäla behov av reparation. Administratörer har översikt över var alla cyklar befinner sig och vilka som behöver service.

I höst startar ett begränsat test med 20 cyklar i New York, och under 2011 siktar Social Bicycle System på att lansera tjänsten i full skala i några städer.

Social Bicycle System är dock inte först med idén. Ett liknande system med namnet Call a Bike drivs av tyska järnvägsföretaget DB sedan 2002 i flera städer.

En demofilm för Call a Bike finns här.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt