Digitalisering

Så blev Sony virtuell konkurrent till Facebook

I och med beslutet att köpa Oculus med sin digitala mask, blev Facebook plötsligt konkurrent till Sony. Sony visade nyligen sin digitala mask för virtuell verklighet, och publicerar nu hela presentationen på Youtube.

Publicerad

En vecka innan Facebook beslutade att köpa Oculus för 13 miljarder kronor, visade Sony upp sin digitala mask som går under projektnamnet Morpheus.

Liksom Oculus mask Oculus Rift är den försedd med två skärmar framför ögonen och ska ge upplevelsen av närvaro i spel eller virtuella världar. Det som skiljer maskerna från vanliga videoglasögon är att de har sensorer som registrerar huvudets rörelser. Baserat på information från sensorerna vrids bilden för att ge intrycket av en miljö som användaren rör sig i.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här