Robotvalpar för tjejer

2001-09-19 14:08  
Latte och Macaron, Sonys nya robotvalpar.
Latte och Macaron är Sonys första försök att intressera kvinnor för sällskapsrobotar. Kvinnor har, enligt den japanska elektronikjätten, fram till nu levt lyckligt ovetandes om de små robotdjuren. Efter omfattande undersökningar har Sonys marknadsavdelning kommit fram till att sällskapsrobotorna varit för tekniska, för kliniska och alldeles för dyra för att kvinnor ska lägga pengar på "djuren".

- Vi satsar på en billigare och sötare modell den här gången, säger Aki Shimazu på Sonys marknadsavdelning till Ny Teknik. Kvinnor mellan tjugo och trettio är den främsta målgruppen.

Latte och Macaron ingår i Aibo-familjen vars anfader lanserades redan i juni 1999. Trots en prislapp på drygt 20 000 kronor blev den en jättesucce på en gång. I Japan såldes hela upplagan - 3 000 robotar - slut på 20 minuter. En ny laddning - den här gången 10 000 robotar - fick lottas ut bland 135 000 som anmält sig via Aibos hemsida.

Det är först i och med Latte och Macaron som Sonys underhållningsrobotar tar steget in i de vanliga elektronikbutikerna. Upplagan kommer heller inte att vara begränsad utan alla som vill ha en liten robot, och kan lägga upp 8 000 kronor, ska kunna få ett nytt husdjur.

- Vårt försäljningsmål är 40 000 robotar i månaden under det första året, säger Aki Shimazu.

Medan Latte och Macaron tekniskt sett är identiska, kan de liknas vid två syskon med ganska olika personlighet. Latte är söt, snäll och lydig. Macaron är busig och påhittig och har en stark egen vilja.

Bägge robotarna levereras med en "standardpersonlighet", men det går att byta till andra personligheter. Den mest avancerade kallas för Aibo Life och är, som namnet antyder, en livscykel där roboten utvecklas i åtta steg. Från busigt yrväder till en mogen och mer distinkt personlighet. För den som inte har tid eller lust att vänta på att roboten växer upp finns Aibo Friend - ett program som resulterar i en färdigutvecklad varelse på en gång.

Tekniskt bevandrade robothussar och -mattar kan "uppfostra" sina telningar helt på egen hand. Detta genom att skriva egna program och föra över dem till valpen med hjälp av Sonys lilla minneskrets Memory Stick.

Sedan introduktionen för drygt två år sedan har det bildats Aibo-klubbar runt om i Japan och bland dessa aficionados är förstås programmering en kär syssla.

Den nya versionen Aibo-robotar är något mer avancerad än sina föregångare. Processorn är visserligen samma 64 bitars RISC-enhet som tidigare, men Latte och Macaron klarar att känna igen upp till 75 ord och har fått en lampa på huvudet för att kunna uttrycka sorg och glädje. Dessutom kan den lära sig egna namnet och vad husse/matte heter.

Den kan också ta bilder på kommando. Upp till sju bilder med en upplösning på 100 000 pixlar kan lagras på minneskortet och överföras till en dator.

I syfte att nå ytterligare genomslag har Sony köpt programtid i en av Japans kommersiella tevekanaler.

I programmet Piroppo spelar Latte och Macaron huvudrollen och tittarna får följa deras äventyr i livet. Sändningstiden - strax innan klockan elva varje torsdagkväll - understryker att det här rör sig om en leksak för lite större barn.

I Japan börjar Latte och Macaron säljas den 22 september, resten av världen får vänta till början av november på leveransen av den lilla robotvalpen.

Jon Thunqvist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt