Robotar och bilar stjärnor på CES

2017-01-03 16:33  
Hemrobotar spås bli en av de stora trenderna på årets CES-mässa. Foto: Avatar Mind

CES 2017. I Las Vegas samlas nu tusentals utställare och besökare på världens största teknikmässa – The Consumer Electronics Show. Bilar och robotar tros bli mässans stjärnor medan virtual reality-prylar, som var förra årets hit, får finna sig i att spela biroller.

Omkring 3 800 utställare och mer än 165 000 besökare väntas till The Consumer Electronics Show (CES) de kommande dagarna, skriver USA Today.

Hemrobotar spås bli en av de stora trenderna på årets mässa. Fler än 25 utställare kommer att förevisa personliga robotassistenter för hemmabruk.

– Vi ser många företag som drar nytta av teknologi som blivit billigare tack vare utvecklingen av smartphones och dataspel, säger Kaijen Hsiao, teknikchef på Mayfield Robotics som kommer att presentera en ny robot på SEC.

För att tilltala konsumenter har företagen satsat på att ge robotarna mer personlighet. Enligt Steve Crowe som är chefredaktör för tidningen Robotic Trends är det just bristen på personlighet som gjort att robotarna inte slagit igenom.

– En del av problemet med robotar har varit att människor inte blir fästa vid dem eftersom det inte finns någon personlig kontakt, säger han.

Läs mer:

Läs mer: Asus nya vr-telefon läckt inför CES

Även bilindustrin tros presentera spännande uppfinningar under CES. Många stora tillverkare, exempelvis Nissan, Honda och Hyundai, kommer att vara på plats under mässan och visa upp nya produkter för förarlösa och smartare bilar.

Men det som flest utställare väljer att visa upp under dagarna i Las Vegas är tv-apparater. Bedömare väntar sig att få se apparater med framför allt högre upplösning och bättre bildkvalitet.

Och så var det då det där med virtual reality-prylarna som var utropstecknet på förra årets mässa. Flera företag finns på plats med VR-produkter men Facebook-ägda VR-pionjären Oculus har inte ens en monter på årets CES. Orsaken är att försäljningen av VR-prylar inte blev det man hoppades på förra året. På tech-företagen i Silicon Valley tror vd:arna inte att VR kommer ligga rätt pris- och upplevelsemässigt för konsumenter förrän 2018, skriver Financial Times.

Mer om: CES

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt