Riskmiljoner ger full fart för gratis webbspel

2008-02-05 07:59  

För drygt ett år sedan var de en handfull entusiaster med ett populärt webbspel. Sedan kom 55 riskmiljoner – och wrooom – nu släpper Power Challenge sin första racingtitel som spelas gratis via webbläsaren.

Från fem till 50 anställda på kort tid men Power Challenge har knappast anställningsstopp. Det nya bilspelet ”Power Racing” lanseras på Game Developers Conference i USA i slutet av februari, och närvaron i Amerika ska stärkas ytterligare.

Power Challenge fick dagens form då det gick samman med Karlskronabaserade ManagerZone, vars två taktikspel för fotboll och ishockey når en stor publik världen över. Bara av fotbollsvarianten spelas det 100.000 matcher dagligen.

När Benchmark Capital sedan investerade 55 miljoner kronor förra året kunde drömmar förvandlas till verklighet, med nya strategier.

Gratis att spela
Valet blev att utveckla det mer actionbetonade spelet ”Power Soccer”. Både som egen titel och som ett koncept med några enkla fundamentala principer: Det ska vara gratis att börja spela och tillgängligt via webbläsare.

- Vi kommer att gå in i alla de stora sportspelsgenrerna och göra det på vårt sätt, säger Tomas Alström, studiomanager för utvecklingsavdelningen i Linköping.

Det nya spelet Power Racing beskrivs som ett möte mellan standardvagnsmästerskapet WTCC och MTV:s tv-program Pimp My Ride.

Fler intäktskällor
Förutom att enbart konsumera enkel ”bling bling” till bilarna i spelet via små enstaka betalningar, räknar Power Challenge med fler intäktskällor. I starten av varje spelsession, och i halvlek, går en traditionell reklamfilm i gång.

Man har även provat kampanjer där alla spelare utrustas med fotbollsskor av känt märke. Sedan sätter bara fantasin gränser för var reklam kan exponeras inne i själva spelet. På jumbotroner, längs spelplanerna, billboards…

- I sportspel störs man inte så mycket av det. Tvärtom, det vore inte racing om det inte fanns reklam längs banorna, säger producenten Michael Höglund.

Tio megabyte i bakgrund
Power Soccer är egentligen inte ett renodlat webbläsarspel. När spelet startas laddas en fil på tio megabyte ner i bakgrunden. Det är övertaget man sedan har på enklare webbläsarspel och ambitionen är hög.

- Vi har varit och är helt fixerade vid att kunna ge en spelupplevelse så nära de stora spelen på marknaden som möjligt, säger Tomas Alström.

- - - - -

Läs fler artiklar om den heta trenden med gratis online-spel:

Han tar hit succén med tyska webbläsarspel

Svenskar hakar på het trend med gratis webbspel

Nya Battlefield blir gratis

Fyra frågor om nya gratis Battlefield

Power Challenge

Utvecklar online-spel som körs via webbläsaren.

Av fotbollsspelet Power Soccer spelas 50.000 sexminutersmatcher per dag.

Antalet registrerade användare ökar nu med 2 000 dagligen.

- Vi kör igång vår ordentliga distribution andra kvartalet i år. Då räknar vi med att ta in cirka 25.000 personer dagligen och hoppas nå fram till en miljon matcher per dag innan året är slut, säger Johan Christenson, vd på Power Challenge.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt