Digitalisering
Reklamradion vill ha DAB - mot lägre avgifter
Modern nostalgi
De privata reklamradioföretagen går över till digitala DAB-sändningar om man får kraftigt sänkta sändningsavgifter i utbyte. Sveriges Radio och det statliga sändarföretaget Teracom stöttar reklamradiobranschen i ett gemensamt förslag till regeringens digitalradiokommitté.
|
Roberts |
Det är första gången sedan sändningarna med DAB, digital audio broadcasting, kom igång 1995 som de tre aktörerna lyckats enas om en gemensam syn på digitalradions utveckling. I förra veckan lade fram ett gemensamt förslag till hur övergången från FM till DAB ska gå till.
Redan i januari 2005 ska Sveriges Radio täcka 88 procent av Sveriges hushåll med DAB-sändningar medan den privata reklamfinansierade radion stannar på en något lägre täckning. I dag sänder SR digitalt i Stockholms-, Göteborgs-, Malmö- och Luleåområdena och når cirka 35 procent av landets befolkning.