Digitalisering

Reklamradion vill ha DAB - mot lägre avgifter

Modern nostalgi

De privata reklamradioföretagen går över till digitala DAB-sändningar om man får kraftigt sänkta sändningsavgifter i utbyte. Sveriges Radio och det statliga sändarföretaget Teracom stöttar reklamradiobranschen i ett gemensamt förslag till regeringens digitalradiokommitté.

Publicerad

Roberts Det är första gången sedan sändningarna med DAB, digital audio broadcasting, kom igång 1995 som de tre aktörerna lyckats enas om en gemensam syn på digitalradions utveckling. I förra veckan lade fram ett gemensamt förslag till hur övergången från FM till DAB ska gå till.

Redan i januari 2005 ska Sveriges Radio täcka 88 procent av Sveriges hushåll med DAB-sändningar medan den privata reklamfinansierade radion stannar på en något lägre täckning. I dag sänder SR digitalt i Stockholms-, Göteborgs-, Malmö- och Luleåområdena och når cirka 35 procent av landets befolkning.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här