Rakhyvel och dammtrasa största innovationerna

2002-11-27 12:35  

Rakhyveln Gillette Mach 3 och dammtrasan Swiffer är de innovationer, framtagna de senaste åren, som 3500 konsumenter anser vara av större betydelse. Det visar en undersökning gjord av konsultföretaget Accenture.

Undersökningen har utförts i USA samt fyra europeiska länder och visar att en stor del av konsumenterna inte kan nämna någon innovation alls som anses särskilt värdefull för dem.

Undersökningen omfattar innovationer inom ett 30-tal områden, både tjänster och produkter, exempelvis bilar, banktjänster, försäkringar, läkemedel och elektronik.

Resultatet kan i viss mån förklara varför en sådan storsatsning som internet i bilen aldrig blev någon succé. Trots att ingenjörer och marknadsförare älskade tanken på bilar med telematik, så uppfattade konsumenterna aldrig att detta tekniklyft var något för dem, skriver Detroit News.

33 procent av konsumenterna i USA uppger i undersökningen att de inte har noterat en enda innovation av betydelse inom bilsektorn de senaste två åren. Och i Storbritannien anser 51 procent att de inte hittat någon värdefull innovation i bilarna.

"Människor värdesätter innovationer som erbjuder lösningar i tillvaron," kommenterar Brian Johnson vid Accenture. Konsumenterna frågar sig: Vad kommer att förändra mitt liv och ge ett mervärde.

Riktigt avancerade innovationer hamnar oftast i riktigt dyra och lyxiga fordon, och angår därför inte flertalet av konsumenterna. Därför är de s k instegsbilarna, d v s billigare modeller av prestigemärkena, så viktiga eftersom de bjuder på en del av den senaste tekniken till ett överkomligt pris.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt