Prestigefulla forskarpris delas ut idag

2003-03-31 13:22

Fem forskare får idag Göran Gustafssonprisen för insatser inom naturvetenskaplig forskning. Förutom ett personligt pris på 100000 kronor får de 4,5 miljoner var att forska för, fördelat över tre år.

De fem pristagarna är:

Sergei Merkulov, 44 år, professor i matematik, Stockholms universitet, får priset i matematik för sina arbeten i enumerativ geometri och differentialgeometri.

Fredrik Laurell, 45 år, professor i fysik vid Kungl. Tekniska högskolan, får priset i fysik för sina studier inom laserfysiken.

Thomas Nyström, 42 år, professor i mikrobiologi, Göteborgs universitet, får priset i molekylärbiologi för sina studier rörande åldrandeprocessen på cellnivå.

Mikael Oliveberg, 40 år, professor i biokemi, Umeå universitet, får priset i kemi för sina studier av veckningen hos proteiner.

Patrik Rorsman, 43 år, professor i membranfysiologi, Lunds universitet, får priset i medicin för sina studier av membranprocesser hos insulinproducerande celler i bukspottkörteln.

Göran Gustafssonprisen utdelas årligen sedan 1991 inom områdena matematik, fysik, kemi, molekylärbiologi och medicin av Göran Gustafssons stiftelse för naturvetenskaplig och medicinsk forskning. Stiftelsen förvaltar ett kapital om drygt en miljard kronor. Prisnomineringar kommer från landets universitet och högskolor och bereds av Kungl. Vetenskapsakademien och delas ut vid akademiens högtidssammankomst idag.

Göran Gustafssonpristagarna för år 2003: Patrik Rorsman, Mikael Oliveberg, Thomas Nyström, Sergej Merkulov och Fredrik Laurell.
Foto Kaianders Sempler