Plattformen är värd miljarder

2011-09-20 23:00  

Kinesiska Youngman och Pang Da vill över Saab. Men vad ser man i det konkursfärdiga företaget som slutat bygga bilar? Ny Teknik lyfter på locket och blottar miljardvärden som både är säkerhet för lån och som kan leva vidare även efter en konkurs.

<p>Ett guldägg i boet är Phoenix, den tekniska plattform som ska bilda grund för kommande modeller från Saab. Rättigheterna kan licensieras ut till andra tillverkare, exempelvis kinesiska, och kan vara värda flera miljarder kronor.</p> <p> Ett annat guldägg är reservdelsföretaget Saab Automobile Parts med 270 anställda. Bolaget är det mest lönsamma i koncernen och utgör säkerhet för lånet från europeiska investeringsbanken, EIB.</p> <p> Saab Automobile styckades upp i en rad dotterbolag när företaget behövde låna pengar från EIB för två år sedan. Värdefulla delar av verksamheten placerades i separata bolag som säkerhet för lånet.</p> <p> Ett annat värde finns i den elektriska bakaxel som Saab har utvecklat under flera år. Den vidareutvecklas och marknadsförs av E-AAM Driveline Systems, som till 33 procent ägs av Saab, resten ägs av American Axle.</p> <p> Ett annat exempel på hur utveckling inom Saab kan ge nya livskraftiga företag är Vicura, som knoppades av från Saab Powertrain och främst ägs av statliga Fouriertransform. Med växellådeteknik i centrum expanderar företaget till nya områden som vindkraftverk och lastfartyg.</p> <p> Fabriksfastigheterna har också ett värde, även om det sänks rejält vid en eventuell Saabkonkurs. De ägs till 50,1 procent av ett konsortium med ett flertal fastighetsbolag. Saab Automobile äger 49,9 procent av bolaget som hyr ut lokalerna till Saab.</p> <p>Dessutom finns ett nybildat bolag med det kryptiska namnet Goldcup 6747, som ska utveckla och tillverka framtidens bilar. Det kommer troligen att ändras till Swedish Y M Automobile om det kinesiska bolaget Youngman tillåts köpa bolaget. I dag ägs det helt av Saab Automobile. </p>

Anders Wallerius

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt