Digitalisering

Pengarna i sjön för Zennströms baby

Niklas Zennström har tillsammans med Janus Friis lyckats med mycket - men inte med Joost. Foto: Joakim Braun

Niklas Zennström har gjort sig ett namn som framgångsrik entreprenör. Men i somras delade han ut dödsstöten till prestigeprojektet Joost. Därmed kan över en miljard kronor ha kastats i sjön, den största svenskkraschen på internet sedan Boo.com.

Det är Ny Tekniks systertidning Affärsvärlden som gått på djupet i affären Joost - den stora internetbaserade tv-satsning som den svenske superentreprenören Niklas Zennström lanserade under stort hemlighetsmakeri och som nu floppat.

Niklas Zennström och hans medgrundare Janus Friis samlade 150 utvecklare på ett halvdussin platser i världen, bland annat i New York, London, nederländska Leiden och franska Toulouse.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här