Digitalisering

Panasonic väljer batterier före TV

Japanska elektronikjätten skrotar planerna på att öppna två nya fabriker för skärmar till platta tv-apparater, och satsar på batteritillverkning.

Publicerad

En fabrik för tillverkning av plasmapaneler och för tillverkning av lcd-skärmar skjuts nu på framtiden. Panasonic tror inte längre på samma höga tillväxt inom tv-sektorn som när fabrikerna planerades.

Trots det räknar man med att sälja 15,5 miljoner tv-apparater under det kommande verksamhetsåret, en ökning med 50 procent jämfört med senaste året. Tvåsiffrig tillväxt hoppas Panasonic kunna ha på marknader som Ryssland, Brasilien, Kina, Indien och Vietnam.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här