Panasonic siktar på bilindustrin

2013-12-03 13:44  

It-företaget Panasonic vill fjärma sig från konsumentelektronik och satsa på lönsamma leveranser till bilindustrin.

Panasonic har hittills mest gjort sig känd som tillverkare av konsumentelektronik, ledande tillverkare av plasma-tv, digitalkameran Lumix, audioanläggningar, vitvaror, lampor med mera. Men den mest lönsamma divisionen har varit produkter industrisystem och bilindustrin.

Nu letar Panasonic efter underleverantörer till bilindustrin som man antingen kan köpa upp, eller samarbeta med. Ett exempel är kamerautrustning för bilar som kan användas för automatisk parkering. De monteras i stötfångare och säljs som färdiga paneler till bilindustrin, men Panasonic har ingen erfarenhet av att tillverka stötfångare.

Panasonic är också tillverkare av litiumjonbatterier till Toyota och Tesla. Den sektorn vill man också bygga ut. Tillverkning av underhållningsteknik för montering i bilar står också på programmet.

Fram till 2019 ska omsättningen inom divisionen industrisystem och bilindustri ha fördubblats till 140 miljarder kronor. Exportandelen måste då öka - i dag är omsättningen från exporten till den tunga sektorn endast 20 procent. Den ska öka till 50 procent.

Målet är kraftigt minska beroendet av konsumentelektronikprodukter där konkurrensen från asiatiska lågkostnadsländer har gått hårt åt de stora japanska elektroniktillverkarna.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt