Digitalisering

Panasonic siktar på bilindustrin

It-företaget Panasonic vill fjärma sig från konsumentelektronik och satsa på lönsamma leveranser till bilindustrin.

Publicerad

Panasonic har hittills mest gjort sig känd som tillverkare av konsumentelektronik, ledande tillverkare av plasma-tv, digitalkameran Lumix, audioanläggningar, vitvaror, lampor med mera. Men den mest lönsamma divisionen har varit produkter industrisystem och bilindustrin.

Nu letar Panasonic efter underleverantörer till bilindustrin som man antingen kan köpa upp, eller samarbeta med. Ett exempel är kamerautrustning för bilar som kan användas för automatisk parkering. De monteras i stötfångare och säljs som färdiga paneler till bilindustrin, men Panasonic har ingen erfarenhet av att tillverka stötfångare.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här