Operatörer kan manipulera Telepriskollen

2005-06-23 14:03  

Genom att inte lägga in alla uppgifter eller lägga in fel uppgifter kan teleoperatörer manipulera Konsumentverkets nya sajt Telepriskontrollen, uppger webbtidningen Telekomidag.

Uppdatering: Telepriskollen.se drivs nu av en privat aktör.

Det är Konsumentverket och Post- och telestyrelsen som skapat den nya webbtjänsten Telepriskollen för att ge konsumenterna ett användbart instrument att jämföra de olika telebolagens taxor med.

Men redan efter några dagar kom kritiken, rapporterar Telekomidag.

Till exempel har operatören iSpace Telecom lagt in uppgifter att ett samtal på abonnemanget iSpace Kväll/Helg kostar noll kronor plus en öppningsavgift på 45 öre under kvällar och helger. Men det står också att samtal under dagtid kostar 0 kronor i minuten plus öppningsavgift.

I själva verket kostar samtal med detta abonnemang 40 öre i öppningsavgift och 18 öre per minut.

Telekomidag ger fler exempel och skriver samtidigt att operatören Duvialla dragit sig ur databasen till dess att Post- och telestyrelsen kan garantera att samtliga priser blir rätt.

- Om operatörerna kan lägga in sina egna uppgifter blir det lätt vilda västern. När operatörer inte lägger in alla uppgifter hamnar de högre upp på topplistan och det är rent bedrägligt, säger Milenko Gabrilo, marknadschef på Duvialla, till Telekomidag.

På PTS säger Olof Bjurö, ställföreträdande informationschef, att PTS gör löpande kontroller och kvalitetsgranskningar och att man rättar till fel så fort man kan.

- Varje gång en operatör ändrar en prisuppgift går det automatiskt ett mejl till PTS, som snabbt kan kontrollera uppgiften, säger Olof Bjurö.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt