Olika reaktioner på Apples nya plattor

2013-10-23 07:49  
Apples Ipad air och Apple mini med retina-skärm. Foto: Apple

Lättare, tunnare, snabbare stor Ipad. Bättre upplösning, men dyrare Ipad mini. Apple har haft sitt andra stora event för året.

Vd Tim Cook visade upp två nya surfplattor, och en ny gratisstrategi för sin programvara.

Han var tvungen att göra något radikalt. Apple har tappat marknadsandelar på marknaden för surfplattor.

Tim Cook ger nu också bort programvarorna Iwork och Ilife photo, som tidigare kostade 5-10 dollar. Iwork konkurrerar direkt med Microsofts Office. Även Apples nya operativsystem för de vanliga datorerna, OS X Mavericks, kommer att kunna laddas ner gratis.

”Den största Ipad-annonseringen någonsin, med stor marginal”, konstaterade Tim Cook.

Och det var mer än bara kosmetiska förändringar som visades upp.

Apples stora Ipad har blivit väsentligt tunnare. Den är nu 7,5 mm tjock, vilket är 20 procent tunnare än tidigare. Den är också mycket lättare, och väger nu bara ungefär ett halvt kilo. (468 gram för wifi-modellen, 8 gram ytterligare för 4g-varianten) Med den nya A7-processorn på 64 bitar går det också snabbare. Apple jämför med sin första Ipad (det här är den femte) och uppger att den nya är åtta gånger snabbare och har 72 gånger snabbare grafik.

För att markera den stora förändringen ger Apple modellen ett tillägg. Den kallas Ipad air. Plattan börjar säljas 1 november i USA, och ett stort antal andra länder, däribland Sverige.

Den andra nya surfplattan är en nyare Ipad mini. Den ser likadan ut. Lika tjock och lika tung som tidigare modell. Men skärmen har mycket bättre upplösning, tack vare retinaskärmen. Även minimodellen har fått den snabbare A7-processorn. Men uppgradering av skärm och processor har straffat priset. Den tidigare mini-modellen (wifi) såldes för 330 dollar. Den nya kommer att kosta 400 dollar.

Men Apple sänker samtidigt priset på sin äldre minimodell från 330 till 300 dollar för wifi-versionen med minne på 16 GB.

Reaktionerna på Apples två nya plattor har varit övervägande positiva.

Gizmodo kallar Apples nya Ipad air för ”a delight”, och anser att det är den första ordentliga uppgraderingen sedan den tredje Ipad-varianten fick en retinaskärm.

Gigaom är besviken över att Ipad Air inte har den senaste wifi-radion, 802.11ac. ”Men Apple brukar ju vilja vänta tills den senaste radiotekniken mognat”, skriver GigaOm.

Engadget gillar att Ipad Air inte känns ”billig”, trots att den blivit tunnare och lättare. ”Och det märks verkligen hur mycket piggare den är tack vare A7-processorn”, skriver Engadgets reporter som testat filmtjänsten Imovie på den nya modellen. Engadget uppmärksammar också, som många andra, att minimodellen inte fick någon fingeravtrycksläsare som det spekulerats om.

Techcrunch kallar Ipad air för en riktig ”makeover”, och påpekar att det är första gången som en fullskalig surfplatta kan användas med bara en hand.

Carolina Milanesi, mobilexpert på analysföretaget Gartner, anser att prissänkningen av den gamla mini-modellen kommer att ha större betydelse för konsumenterna än den nya modellens retinaskärm. Tillsammans med Apples överlägset bättre ekosystem (mängden appar) blir det en riktig utmanare i konkurrensen mot de många billiga surfplattorna som finns på marknaden, menar hon.

- 60 miljarder nedladdningar från Apple Store, och 13 miljarder dollar till utvecklarna, visar hur kraftfullt Apples ekosystem är, twittrar Carolina Milanesi.


The Verge testar nya Apple-plattan:

<iframe width="420" height="315" src="//www.youtube.com/embed/6XunU-iXwyc" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt