”Ögat blir nästa id”

2015-03-05 07:40  

BARCELONA. Amerikanska Eyeverify har utvecklat en teknik för att använda ögat som id. På bara två år har företaget lyckats få stora kunder som kinesiska mobiltelefontillverkaren ZTE och den amerikanska banken Wells Fargo.

- Med vår teknik blir ditt öga en nyckel och ditt lösenord, säger Toby Rusch, vd och medgrundare på Eyeverify till Ny Teknik som är på plats på Mobile World Congress i Barcelona.

Företaget uppstod när Toby Rush sprang på en professor på universitet i Kansas City som forskat i fem år på biometri. Toby Rush föreslog att de skulle starta ett företag ihop, vilket de gjorde 2012. Han beskriver det som att mjukvaran skapar en karta över blodkärlen i ögat som blir till ett unikt id. Inloggningen i telefonen innebär dessutom tvåfaktorsautentiering - att du identifierar dig två gånger, vilket brukar rekommenderas för hög säkerhet.

- Eftersom både ögat och apparaten måste finnas blir det en tvåfaktorsautentiering, säger Toby Rush.

På apparaten, företrädesvis en mobiltelefon, lagras det unika ögonmönstret som fungerar som ett id. Däremot inte i molnet.

När Toby Rush ska demonstrera tekniken tar han fram telefonen, öppnar bankappen från Wells Fargo, tittar på telefonen och är nästan omedelbart inne i internetbanken.

Bara några steg bort från Eyeverifys lilla bås har kinesiska mobiltelefon- och telekomutrustningstillverkaren ZTE en glassig jättemonter. Här visar man stolt upp flaggskeppstelefonen Grand S3 med den coola nya funktionen ögoninloggning. Det är Eyeverify som ligger bakom.

- Nästa stora steg för oss är tillämpningar för mobilbetalningar. ZTE har ett sådant projekt på gång, liksom många andra som vi pratar med.

Ytterligare en partner som Eyeverify jobbar nära ihop med är Samsung. Visionen för framtiden är klar:

- När du ser ögoninloggning på en apparat ska det vara vi som ligger bakom, säger Toby Rush.



Följ Ny Teknik på Facebook!

Fakta om Eyeverify

Huvudkontor: Kansas City, USA.

Antal anställda: 25.

Grundat: 2012.

Kunder och partners: ZTE, Wells Fargo, Samsung, Goo Technology, TCL, Air Watch, Digital Insight.

Mer om: Id

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt