Digitalisering

OECD: Det här är problemet med svenska skolan

Efter fjolårets dåliga Pisa-resultat har OECD analyserat vad i svenska skolan som måste åtgärdas.

Ojämlikt, dålig disciplin i klassrummen, lärare som drunknar i pappersexercis och skolval som inte fungerar. OECD:s experter pekar på en rad problem i den svenska skolan efter en granskning.

Efter de dystra svenska Pisaresultaten i december i fjol bad den dåvarande regeringen om hjälp utifrån. Under året har därför en grupp utländska forskare och experter sökt svar på varför svenska elevers resultat i matte, läsning och naturkunskap bara dalar. I dag berättade gruppen om en del av sina resultat.

– Högpresterande skolsystem kombinerar hög kvalitet med hög jämlikhet. Sverige är inte där men borde vara det, säger analytikern Beatriz Pont i sin presentation.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här