...och de utnyttjar tekniken

2010-06-08 23:00  

Listan på svenska företag som använder Facebooks funktioner växer ständigt. Spotify, Twingly och Planeto är tre som börjat utnyttja möjligheterna.

<p></p> <p>Gustav Söderström, teknikchef på Spotify, förklarar varför företaget valde Facebooks teknik i stället för att skapa en egen lösning:</p> <p>- Facebook är den överlägset bästa kartan över vilka människor som känner varandra. Det är naturligt att vi erbjuder användarna den även i Spotify. Då slipper de ta reda på vad alla kompisar heter i Spotify.</p> <p>Det är Facebooks användarbas som lockar. Hos Twingly, som bland annat utvecklar en chattjänst, säger vd Martin Källström:</p> <p>- Att använda inloggningsfunktionen som Facebook erbjuder är inget svårt beslut. Väldigt många svenskar har ett konto på Facebook, och då är det ett enkelt sätt att låta dem chatta utan att behöva skaffa ytterligare ett konto.</p> <p>- Men vi försöker att vara agnostiska i våra teknikval, genom att låta användarna logga in med antingen sina Twitter- eller Facebook-konton. I framtiden kommer vi antagligen stödja OpenID och andra öppna lösningar, säger Martin Källström.</p> <p>Martin Walfisz, som tidigare grundat det framgångsrika spelföretaget Massive Entertainment, står inför lanseringen av sitt nya frågesportspel Planeto Quiz. För att kunna spela är ett Facebook-konto ett krav.</p> <p>- Spelupplevelsen blir tråkigare om man spelar utan vänner. Och genom att bygga på Facebook finns en vänlista på plats redan när användaren loggar in första gången, säger Martin Walfisz.</p>

Anders Thoresson

Mer om: Facebook Planeto

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt