Nytt rekordår för svenska datorspel

2016-09-13 11:34  
Minecraft från Mojang har nått stora framgångar. Foto: All Over Press

Här är siffrorna som får svenska datorspelsbranschen att jubla.

Sedan 2010 har omsättningen för svensk spelutveckling ökat med 1000 procent, till fjolårets siffra på 12,3 miljarder kronor. Det var dessutom en ökning med 39 procent jämfört med året före. Det visar nya rapporten Spelutvecklarindex 2016.

2010 var året då en ensam utvecklare - Markus Persson - släppte spelet Minecraft. Sedan dess har han hunnit sälja sitt bolag, Mojang, till Microsoft för omkring 18 miljarder kronor. Gissningsvis var det en bra affär för båda parter: sedan början av 2016, två år efter förvärvet, har Minecraft sålts i 53000 exemplar. Om dagen.

Och det är Mojang - tillsammans med av utgivaren Activision uppköpta mobilspelsutvecklaren King i en affär värd 50 miljarder kronor - som starkt bidrar till tillväxten för svensk spelutveckling de senaste sex åren. Men Dataspelsbranschens talesperson Per Strömbäck är noga med att poängtera att fjolårets framgångar inte enbart beror på tungviktarna.

– Med de fem största företagen borträknade växer branschen fortfarande över 36 procent, säger han i rapporten.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt