Digitalisering

Nytt Pentasystem med dragande propellrar

Fel blev rätt

Volvo Penta, ett av världens största företag inom båtmotorer, lanserar i dag ett helt nytt drev där propellrarna är riktade framåt i stället för traditionellt bakåt. Det nya IPS-systemet gör båtarna lika lättstyrda som en bil, hävdar Penta.

Publicerad

Volvo Penta IPS i IPS 500-versionen, som än så länge bara finns i utvecklingsverkstaden tillsammans med IPS 400. De två modeller som är klara är IPS 310 och IPS 370. De dubbla, motroterande propellrarna, som är tillverkade i en speciell nickel-aluminium-bronslegering, har vänts i båtens färdriktning och "drar" båten framåt i stället för att "trycka" fram båten som i traditionella drevkonstruktioner.

- Framåtriktade propellrar är egentligen helt logiskt. Det är bara det att ingen tidigare gjort det i vår bransch. Propellerströmmen är helt parallell med båtens botten - all kraft driver båten framåt, säger Lennart Arvidsson teknisk projektledare för IPS-systemet, där IPS står för Inboard Performance System.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här