Nya greppet som blåser id-kaparna

2014-05-06 06:24  

Bedrägerier och id-kapningar blir bara vanligare. Nu har ett bolag infört ett nytt steg för att försvåra för id-kaparna och polisen välkomnar initiativet.

Svenskarna handlar allt mer på nätet, samtidigt har antalet bedrägerier ökat kraftigt.

Ett vanligt knep för bedragarna är att beställa en telefon eller surfplatta mot faktura på nätet i någons annans namn och sedan hämta ut den med hjälp av falska id-kort.

Telekombolaget Comviq har sedan en månad tillbaka infört ett ytterligare steg som ska försvåra för bedragarna. Företaget har inga egna butiker utan varor som beställs lämnas ut på Pressbyrån och 7-Eleven.

– Vi har infört en lösning där man behöver använda sitt bank- eller kreditkort på utlämningsstället och två kronor dras innan man får ut varan. De kronorna får kunden tillbaka på fakturan, säger Magnus Larsson, Sverigechef för Comviq.

Och resultatet har inte låtit vänta på sig. Enligt Larsson har antalet bedrägerier med hjälp av id-kapning gått ner med 90 procent på en månad för bolaget.

Jan Olsson, förundersökningsledare vid polisens nationella bedrägericenter, välkomnar initiativet.

– Det blir en extra identifiering, det är definitivt ett smart drag.

Han har också sett en nedgång av antalet anmälningar av sådana bedrägerier när det gäller Comviqs varor. Olsson hoppas att andra bolag tar efter.

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt