Digitalisering

Nya Battlefield blir gratis

Svenska Digital Illusions släpper ett nytt Battlefield – gratis. Spelet är ett skarpt pilotprojekt från ägarna Electronic Arts att istället dra in pengarna via annonsering och mikrobetalningar.

Battlefieldserien har sålt i cirka 15 miljoner exemplar till återförsäljare över hela världen och varit den titel som gjort Digital Illusions till Sveriges största spelutvecklare. Men med ett nytt koncept hoppas nu Electronic Arts, som äger Digital Illusions, att tjäna pengar på annat än försäljning av själva spelet.

De tidigare spelen i Battlefieldserien har varit relativt krävande när det gäller datorkraft. Battlefield Heroes som det nya spelet heter, ska vara betydligt mer förlåtande mot äldre datorer för att nå ut till en så stor onlinepublik som möjligt som i sin tur ska utgöra ett underlag för annonsering.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här