Ny generation avgasrenare utvecklas av Lundaforskare

2005-09-06 23:00  

Vid Lunds tekniska högskola utvecklas nu framtidens dieselrenare. På sikt ska kväveoxiderna i avgaserna bli närmast försumbara, men redan i höst, när utsläppskraven skärps inom EU, behövs katalysatorer på nya dieselbilar.

NOx-lagring - svaret på framtida tuffa avgaskrav

 
Om några veckor skärps EUs krav på rening av dieselavgaser. Efter den första oktober får nya dieselfordon inte släppa ut mer än 3,5 gram kväveoxider per kilowattimme mot dagens fem gram.

Ingemar Odenbrand
- Men utan katalysator går det inte, säger kemiprofessor Ingemar Odenbrand vid Lunds tekniska högskola.

Han har varit med om att utveckla, SCR-metoden, en av de tekniker som kommer att användas för att uppfylla höstens nya krav. SCR-renarna, som bygger på att spruta in urinämne i avgaserna, finns redan i produktion. Och Ingemar Odenbrand har redan börjat arbeta på nästa generations dieselrenare.

Om två år sänks utsläppsgränsen till två gram. Samtidigt blir kraven riktigt tuffa i USA. Från och med 2008 får amerikanska dieselfordon bara släppa ut 0,2 gram kväveoxid per kilowattimme; en sänkning med 94 procent från dagens nivå. Sannolikt kommer de hårda amerikanska kraven att spridas till Europa inom tio år.

Då räcker dagens reningsteknik inte till. Lösningen kan vara den NOx-lagringsteknik som nu utvecklas vid Lunds tekniska högskola. Såväl Volvo och Scania, som katalysatortillverkaren Johnson Matthey, deltar i arbetet.

NOx-lagringen går ut på att köra dieselmotorn med så mager bränsle-luftblandning som möjligt. Det resulterar visserligen i höga syrehalter, och därmed mycket kväveoxider. Men kväveoxiderna lagras tillfälligt i en NOx-fälla.

Efter ett par minuters körning släpps merparten av avgaserna förbi renaren, samtidigt som en kort dieseldusch sprutas in i NOx-fällan. Den feta dieselblandningen gör att kväveoxiderna bryts ned till vanlig kvävgas samtidigt som fällan bränns ren. Efter cirka tio sekunder släpps avgaserna in i renaren igen, och proceduren upprepas.

På detta sätt har lundaforskarna minskat utsläppen av kväveoxider väsentligt, till ett pris av några procents högre bränsleförbrukning.

- Vi har testat tekniken rätt mycket, och i februari doktorerar en av våra forskare på metoden, säger Ingemar Odenbrand.

- Vi tror att det är det här som kommer att gälla i framtiden; om kanske tio år.

Anders Wallerius

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt