Ny EU-container ska stoppa smugglarna

2012-08-24 07:00  
Rotterdam är Europas överlägset största hamn, med en årlig genomströmning av 430 miljoner ton gods (2010). Hemelektronik hör till de varor som smugglas i stor skala. Foto: Olle Nygårds / Scanpix

Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, leder Europas jakt på terrorcontainrar. Slutprodukten kan också bli en del i EU:s upptrappade kamp mot kommersiell smuggling, av narkotika, piratkopior och mycket annat.

Amerikansk lagstiftning kräver att alla containrar på väg in i USA skannas i jakt på sprängämnen. Men EU vill hitta en effektivare metod för att finna dem med farlig last. Tanken är att utnyttja gps-teknik med tilläggssystemet Egnos, som ger en positionsnoggrannhet på 1,5 meter, för att följa containrarnas förflyttning.

Forskarna undersöker också om det går att hitta nya sensorer som larmar om en container öppnas under transport. Till det ska man ta fram smarta mjukvarualgoritmer för att riskvärdera containrarna. Där kommer parametrar som innehåll, hamnbesök, fartygsbesättning och fartygsnamn att tas med. Informationen hämtas från tullmyndigheter, hamnar och fraktbolag.

– Exakt hur metoderna och algoritmerna kommer att se ut är hemligt, säger Pontus Svenson, projektledare för Contain vid FOI.

Vid sidan av terrorbekämpning ska projektet ge ekonomisk nytta genom att beskriva effektiva logistiklösningar. Men också en effektivare smuggelbekämpning. För i och med den ekonomiska krisen trappar EU nu upp kriget mot kommersiell smuggling. Anledningen är att 12 procent av unionens inkomster kommer från tullar.

Och jakten ger resultat. Sedan 1989 har 19,6 miljarder kronor återtagits av EU-länderna i olika tullbedrägeriutredningar.

Nyligen offentliggjorde europeiska byrån för bedrägeribekämpning, OLAF, att man avslöjat en stor smugglarliga med kopplingar till Belgien, Tyskland, Italien, Nederländerna, Spanien och England.

För att komma undan EU:s tullar i handeln med Kina transporterade bolaget järnrör, tillverkade i Kina, via andra asiatiska länder där godset packades om och försågs med falska frakthandlingar innan det togs in i EU.

Storföretag använder liknande ­metoder. I våras avslog EU-domstolen en ansökan från franska Thomson, där bolaget ville slippa tull vid import av tv-mottagare. Företaget hade använt kinesiska och koreanska komponenter i mottagarna men deklarerat att de kom från Thailand.

I detta fall har den franska tv-jätten med partners nu ålagts att betala cirka 143 miljoner kronor.

– Det är inte ovanligt att hitta stora internationella grupper som utför bedräglig trafik. Vi möter de mest kända advokatbyråerna i rättegångarna, säger David Murphy, enhetschef vid OLAF.

Men detta är bara toppen av ett ­isberg. Av de 18 miljoner containrar som tas in i Europa varje år granskas bara en bråkdel.

Teknikarbetet i FOI:s projekt för en mer pricksäker kontroll startar nu i höst och slutdemonstration beräknas till årsskiftet 2014–2015.

Totalt är budgeten i Contain på 140 miljoner kronor. FOI-delen värderas till drygt 16 miljoner kronor. Några företag i projektet är Thales, Selex och norska Marlo.

Kinatillverkade varor märks om i andra länder

Smuggling till EU sker ofta enligt samma mönster: Produkter tillverkas i Kina, och skickas därefter till ett annat land, exempelvis Indien, Malaysia eller Taiwan. Där förfalskas ursprungscertifikaten innan godset skeppas till EU.

Bakgrunden till den omfattande smugglingen är de så kallade antidumpningstullarna på upp till 90 procent som finns i viss handel mellan EU och Kina.

Internationell smuggling handlar inte bara om vapen och droger. Kommersiella tullbedrägerier fokuserar på produkter som järnrör, cyklar eller vardaglig hemelektronik.

Olle Nygårds

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt