Digitalisering

Nu stoppar Google klimatförnekande annonsering

Google och Youtube kommer börja stoppa klimatförnekande innehåll. Arkivbild. Foto: Matt Rourke/AP/TT

Google och dotterbolaget Youtube kommer att förbjuda vilseledande innehåll och reklam om klimatförändringarna på sina plattformar.

Beslutet innebär att annonsörer, publicister och skapare av Youtube-videor inte längre kommer att kunna tjäna pengar på klimatförnekade innehåll via Googles plattformar.

Förändringarna träder i kraft i november och det blir då otillåtet att sprida reklam och intäktsgenererande innehåll som "säger emot den väletablerade vetenskapliga samsynen kring förekomsten av klimatförändringarna och dess orsaker", meddelar Google i ett uttalande.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här