Nu startar kamerakriget

2007-11-13 23:00  

Prispressen på digitala kompaktkameror har blivit för stor för tillverkarna. Därför ska du lockas att köpa en digital systemkamera. Och utmanarna Sony och Panasonic tar upp kampen med branschens kungar Canon och Nikon.

Under hösten kommer Sony och Panasonic med nya digitala systemkameror i prisklassen 10 000-15 000 kronor. Målgruppen är fotointresserade amatörer. Samtidigt lanserar de traditionella proffsmärkena Nikon och Canon nya kameror i samma prisklass. Det är upplagt för krig.

- Det är ett fantastiskt marknadssegment för tillverkarna. Det finns fler och fler som har råd att köpa en kamera i den här prisklassen och det är här företagen kan tjäna pengar, säger Christopher Chute, chefsanalytiker för digitala bilder på analysföretaget IDC.

Men flera representanter för tillverkarna säger att det även är eftermarknaden man är ute efter - försäljning av objektiv, blixtar och andra tillbehör. En ny massmarknad skulle kunna ge helt nya försäljningsvolymer.

- Vi är inte rädda för de nya aktörerna. Vi är glada. Marknaden kommer att växa och det kommer att gynna oss, säger Roel Lammers, produktchef för foto och video på Canon.

Frågan är om utmanarna ändå kan komma att ställa till det för regerande Nikon och Canon, som tillsammans har 85 procent av marknaden.

En styrka Sony framhåller är egen tillverkning av elektronikkomponenter.

- I den senaste systemkameran köps väldigt få delar av externa tillverkare, vilket gör att vi äger hela processen. Den mest självklara styrkan är sensortekniken där Sony är en av världens största tillverkare, säger Ola Gustafsson, nordisk affärsområdeschef på Sony.

En del menar också att Panasonics och Sonys starka varumärken på annan hemelektronik ska göra att många väljer just dem när den första digitala systemkameran ska köpas. Men Christofer Chute på IDC är tveksam.

- Jag tror inte att det spelar så stor roll för den här typen av produkt. Det är inte samma sak som med videokamerorna, säger han.

Men uppstickarna är av en annan uppfattning.

- Det blir mer och mer vanligt att man använder kame-ran för rörliga bilder. Det kommer att gynna oss att vi är starka på annan hemelektronik som videokameror, säger Anders Jonsson, produktchef på Panasonic i Norden.

Han hänvisar till en marknadsundersökning som Panasonic gjort nyligen. Ur den drar han slutsatsen att kameraköpare inte är speciellt märkestrogna. Något som får Nikon att hicka till.

- Tvärtom. Många kamerakunder är väldigt märkestrogna. Många av våra kunder säger "vem vill gå omkring med en tv i handen", säger Lasse Pettersson, produktspecialist på Nikon, med direkt adress till Sony och Panasonic.

Nikon D300
Upplösning: 12,3 megapixel.
Sensorstorlek: 23,6 ? 15,8 mm.
Bilder/s: 6.
Pris: 16 990 kronor + objektiv.
Säljstart: Slutet av november.
Objektivfattning: Nikon.

Canon EOS 40D
Upplösning: 10,1 megapixel.
Sensorstorlek: 22,2 ? 14,8 mm.
Bilder/s: 6,5.
Pris: 14 200 kronor + objektiv.
Säljstart: Säljs sedan oktober.
Objektivfattning: Canon.

Sony Alfa 700
Upplösning: 12,3 megapixel.
Sensorstorlek: 23,5 ? 15,6 mm.
Bilder/s: 5.
Pris: 14 500 kronor + objektiv.
Säljstart: Säljs sedan oktober.
Objektivfattning: Alfa - arv från Konica/Minolta. Objektiv från 1985 och framåt passar.

Panasonic Lumix DMC L10
Upplösning: 10,1 megapixel.
Sensorstorlek: 17,3 ? 13 mm.
Bilder/s: 3.
Pris: 13 000 kronor med objektiv.
Säljstart: Säljs sedan oktober.
Objektivfattning: Four Thirds, som även går till Olympus. Sigma och Leica gör objektiv.

Olle Nygårds

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt