Digitalisering

Nu ska EU granska Facebook: ”Tittar på uppgifterna i detalj”

EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager drar igång en formell granskning av hur Facebook hanterar annonsuppgifter. Arkivfoto. Foto: Francisco Seco/AP/TT

Bryter nätjätten Facebook mot EU:s konkurrensregler genom sitt utnyttjande av annonsuppgifter?

Det vill nu EU-kommissionen ta reda på när man inleder en formell granskning av bolaget.

"Vi kommer att i detalj titta på om de här uppgifterna ger Facebook en otillbörlig konkurrensmässig fördel, särskilt när det handlar om annonseringssektorn på nätet, där folk köper och säljer varor varje dag", säger EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager i ett uttalande.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här