Nu ska Adobe erövra magasinen på läsplattor

2010-10-26 13:21  

Adobe har nu officiellt presenterat sitt paket för publicering av magasin på läsplattor. Men först nästa sommar kommer de skarpa programmen.

Programpaketet som Adobe presenterat kallas Digital Publishing Suite och innefattar allt från produktion av elektroniska tidskrifter till försäljning av dem.

Testversioner av programmet har redan använts för Ipad-versionerna av Wired och The New Yorker. Och Dagens Nyheter hör till de tidningar som just nu provar programvaran för en Ipad-version (läs Norbert Anderssons blogg om detta här).

I somras berättade Adobe om planerna på en komplett programvara, och meddelar nu att den skarpa versionen ska komma till sommaren 2011.

Men redan nu är programmet en konkurrent till holländska Woodwings programvara som använts för Time Magazines Ipad-upplaga, samt till Bonniers Mag+ som ligger bakom Ipad-versionerna av Popular Science och svenska Mama.

Både Woodwing och Bonnier utgår från material skapat med Adobes verktyg för vanliga tidskrifter – Indesign.

Adobes styrka är att ha kontroll över hela kedjan.

I Digital Publishing Suite samlar Adobe flera funktioner som en driftmiljö där innehåll kan sammanställas, en distributionstjänst som låter förlag sälja tidskrifter till användare, en e-handelstjänst för försäljning av innehåll, samt ett analysverktyg där man ska kunna följa hur tidskrifterna konsumeras och läses.

Till paketet hör ett läsprogram som ska finnas både för Apples apparater, läsplattor och mobiler med Android samt Rims Playbook – kusin till Blackberry.

I läsprogrammet kan användare både läsa och köpa innehåll.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt