Nu gör han om Obamatricket på välgörenhet

2010-12-01 11:04  

Det var Facebookveteranen Chris Hughes som låg bakom Barack Obamas sensationellt lyckade valkampanj för tre år sedan. Nu går han vidare till välgörenhet med samma recept.

Chris Hughes var en av de fyra rumskamrater på Harvard som startade Facebook i februari 2004.

Då visste de inte vad de ställt till med - Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz och Chris Hughes.

I dag är Facebook världens mest kända och spridda sociala nätverk med mer än en halv miljard användare världen över.

Chris Hughes, som i dag är en mycket förmögen 27-åring, tog  våren 2007 sina erfarenheter från Facebook till politiken och skapade MyBarackObama.com - en digital valkampanj som för alltid har förändrat politikernas syn på sociala medier.

Genom MyBarackObama.com fick demokraternas presidentkandidat ett stöd utan like hos gräsrötterna i USA, inte minst ekonomiskt stöd.

Små bidrag från många blev till stora och avgörande summor och Barack Obama vann presidentvalet med bred marginal.

Nu tar Chris Hughes sina erfarenheter vidare in på global välgörenhet.

Tillsammans med några gamla Facebookvänner och folk från välgörenhetsorganisationer har han byggt en helt ny nätverkssajt, Jumo.

Till skillnad från alla de välgörenhetssajter som redan finns, typ Causecast, Causes, Razoo, Firstgiving och Justgiving, vill Jumo skapa ett Facebook-liknade beteende hos användarna och stimulera till starkare band mellan användarna och deras favoritprojekt.

- Ju tätare du knyts till de ämnen som du verkligen bryr dig om, desto större är chansen att du stannar kvar under en längre tid, säger Chris Huges till New York Times.

När en betaversion av Jumo nu släpps ligger är den preparerad med mer än 3 500 sidor om olika välgörenhetsprojekt och välgörenhetsorganisationer uppdelat på ett mindre antal huvudkategorier.

- Men vem som helst som har ett socialt budskap kan skapa en sida, säger Chris Hughes till NYT.

Jumo är öppet för vem som helst att titta på men för att vara med i nätverket måste man koppla upp sig med sitt Facebookkonto.

Gå in och titta på Climate Change-rubriken här.

Och på katastrofhjälp här.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt