Nu finns Neonode på riktigt

2004-06-24 11:06  
Neonode N1

Efter sju sorger och åtta bedrövelser är nu den svenskutvecklade extremmobilen Neonode N1 på väg ut till de kunder som stått längst tid på väntelistan. Neonodes speciella tryckskärm med ljusstrålar som bryts är patentsökt.

Magnus Goertz, vd Neonode.
Foto: Malin Hoelstad
- Vi kommer att tillverka ett tusental mobiler under sommaren, så det räcker långt ifrån till alla som visat intresse. Men vi kommer att höja produktionstakten successivt för att snarast möte den efterfrågan som finns, säger Magnus Goertz, en av grundarna till Neonode, i ett pressmeddelande på torsdagen.

Totalt har Neonode 20.000 förbeställningar i sin databas och kommer under sommaren att beta av listan i turordning. Erbjudandet går ut i form av personliga koder till Neonodes webbshop på Neonode.com och riktar sig i första skedet till personer i Sverige.

Neonode N1.
Det patensökta gränssnittet zForce med "tryckskärmen", som baseras på att man bryter ljusstrålar på skärmen istället för att trycka, är en av de egenskaper som ger Neonode sin speciella profil.

Den andra är att man ska kunna fylla mobilen med innehåll efter egna önskemål och behov.

- Plattformen är helt öppen och funktioner och applikationer kan läggas till, tas ifrån eller specialanpassas av användare med hjälp av en vanlig pc, säger Magnus Goertz.

Magnus Goertz och hans kompanjoner började skissa på Neonode-mobilen redan sommaren 2000 och på hösten samma år bildade man företaget.

Magnus Goertz, som gjorde sig en förmögenhet i it-branschen på 1990-talet när han sålde it-företaget Brace, berättar i en intervju i veckans nummer av Ny Teknik att han har bränt 60 miljoner kronor på Neonode.

Stor uppmärksamhet på Cebit
Den första prototypen visades upp på it-mässan Cebit i Hannover i mars 2002 och väckte stor uppmärksamhet - dels för sitt säregna utseende och teknik, dels för att den tagits fram av ett litet okänt svenskt företag.

Ännu större uppmärksamhet - i varje fall i Sverige - väcket Neonode när man på i december samma år i Stockholm körde en lanseringsshow på Fryshusets skateboardramp.

Men alla som då tecknade sig för en mobil har fått vänta och vänta. Magnus Goertz och hans partners hade underskattat hur mycket tid det skulle ta att få produkten färdig. Och ekonomin försämrades snabbt när det inte fanns några mobiler att sälja.

- Jag ock de andra som petat in pengar i bolaget hade inte råd att behålla den personal som behövdes och vi fick gå den långa vägen i stället, berättar Magnus Goertz i Ny Teknik-intervjun.

Lars Anders Karlberg

Mer om: Neonode

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt