Nu börjar chefen gilla Facebook

2011-12-06 23:00  

Svenska chefer börjar bli alltmer vänligt sinnade till sociala medier. Ju högre upp i hierarkin, desto positivare är de, enligt en undersökning.

Fler har fått insikten om att det är bra för verksamheten, sedan Ledarna gjorde förra undersökningen för två år sedan. Mest positiva är chefer på ledningsnivå.

– Den som har överblick och förväntas ha koll på omvärlden har lättare att se nyttan, säger Klara Adolphson, Ledarnas ledarskapsexpert.

Att första linjens chefer inte ser nyttan tror hon beror på att de är så kopplade till själva verksamheten att de har svårt att hinna utforska sociala medier. Hon tror att Facebook kommer att bli alltmer av en professionell arena, precis som Twitter.

Yngre chefer och kvinnliga chefer sticker också ut i undersökningen, som visar att det är dubbelt så vanligt att 70-talister och yngre jobbar i företag som uppmuntrar medarbetarna att vara aktiva i sociala medier.

När Klara Adolphson är ute och träffar chefer upplever hon att de betraktar medierna som antingen ett hot eller en möjlighet.

– De som ser det som en möjlighet har förstås större chans att få professionell användning för dem.

Elisabeth Vene

Mer om: Facebook Karriär

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt