Digitalisering

Nu är det Google som tvingas söka nytt

Diane Greene höll tal på Googles molnkonferens i London. Foto: Google

Google har satsat 300 miljarder kronor de tre senaste åren på att locka företag till sitt moln. De har nämligen blivit så illa tvungna.

Publicerad

Kosmetikakedjan Lush finns i 52 länder och har 900 butiker. På nätet säljer de sina varor via någon av sina 17 olika hemsidor. Som alla handlare är de bekanta med ökad trafik till sina butiker och sajter veckorna före jul. Till skillnad från många handlare valde de sent ifjol att flytta mitt under julrushen. Kontraktet med den gamla it-leverantören var på väg att löpa ut och Lush hade bestämt sig för att migrera till Googles moln. Hela flytten gick på 22 dagar.

– Vi hade databaser på allt från några få gigabyte till databaser med hundratals gigabyte, men det var väldigt enkelt att migrera till Googles molnplattform, säger Jack Constantine, digitaliseringschef på Lush.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här