Norska Telio växer snabbt på ip-telefoni

2005-03-16 07:30  
Norsk agent

Med 5 000 nya ip-telefonikunder i månaden är norska Telio den kanske snabbast växande teleoperatören i Europa. Receptet är automatisk installation, hög kvalitet och samtidigt avgiftsfria samtal till Västeuropa och USA. Nu sneglar Telio på Sverige.

Jimmie Wiklund.
Foto Mats Lewan.
- De första 20 000 kunderna tog vi helt utan marknadsföring. Nu har vi 35 000 kunder och får 5 000 nya kunder i månaden, berättar Jimmie Wiklund, vd för ett Telio-ägt dotterbolag som ska hantera företagets utländska expansion.

Jimmie Wiklund kommer direkt från svenska Bredbandsbolaget där han bland annat ansvarade för satsningen på ip-telefoni till Bredbandsbolagets kunder.

När Telio kontaktade honom hade han redan talat med ett trettiotal företag som säljer ip-telefoni via bredband.

- Jag sade samma sak till dem som till de andra - ni kommer inte att lyckas, berättar han.

En box som installerar sig själv
Telio lyckades dock övertyga honom. Det som avgjorde var en kombination av teknisk kompetens i företaget och dess affärsmodell.

På tekniksidan är det ett motto som gäller - enkelhet.

Liksom Bredbandsbolaget och Comhem bygger Telio sin tjänst på att kunden ansluter sin vanliga telefon till bredbandet via en box. Men Telio säljer tjänsten i alla bredbandsnät, oavsett operatör, och då blir det lätt problem.

Telio har därför i samarbete med amerikanska Sipura utvecklat en box som installerar sig själv i alla bredbandsmiljöer, oavsett brandväggar med mera.

- Vi har inte råd med kundtjänstsamtal, konstaterar Jimmie Wiklund kort.

159 kronor i månaden
Affärsmodellen bygger på en fast månadsavgift på 159 norska kronor - samma pris som på teleabonnemanget från Telenor, vilket man i Norge kan säga upp utan extra kostnad, även om man har adsl. För det priset får kunderna ringa helt avgiftsfritt till alla fasta nummer i Västeuropa och USA.

- Vi tar hellre färre kunder än att fastna i den traditionella operatörsfällan - att sälja minuter med allt mindre marginaler och tvingas kompensera med volym, volym, volym, förklarar Jimmie Wiklund och påpekar att även internettelefonitjänsten Skype i viss mån brottas med den problematiken.

- Det är bättre att hitta en peng som alla kan betala och ge mer, menar han.

Exempelvis bjuder Telio på en rad tjänster som nummerpresentatör, nummerkänslig röstbrevlåda och tidsbestämd filtrering av samtal.

Ip-telefoni för bredband
Telenor konstaterar att Telio hunnit ta många kunder i Norge, men i mars lanserar Telenor sin egen ip-telefonitjänst för bredband.

- Vi satsar på att vi kommer att vara så starka att vi kan ge dem betydande konkurrens, säger Atle Lessum, informationschef för Telenors privatmarknad.

Telio finns under eget varumärke även i Danmark. I Holland driver Telio i stället en ip-telefonitjänst åt en bredbandsoperatör. Nu kan Sverige stå på tur.

- Vi tar marknad för marknad och ser vad vi kan göra, och vi har inte bestämt exakt hur vi ska jobba i Sverige ännu. Men om vi går in under eget varumärke vill vi bli en av de tre, fyra största på telefoni totalt sett, säger Jimmie Wiklund.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt