Nokias smarta mobiler överraskar

2010-01-28 11:57  

Bättre kvartalssiffror än väntat för Nokia. Den viktiga marknadsandelen för de smarta mobilerna ökade från 35 till 40 procent, enligt bolagets egen uppskattning. Aktien rusar på börsen.

– Vi ökade vår marknadsandel av de smarta mobilerna under fjärde kvartalet, tack vare lanseringen av vår nya pekskärms- och tangentbordsmodeller, skriver vd Olli-Pekka Kallasvuo i en kommentar.

– Detta tillsammans med vår fortsatta framgång på utvecklingsmarknaderna hjälpte oss att öka försäljningen av mobiler och tjänster, såväl i jämförelsen med förra kvartalet som för ett år sedan, skriver han vidare.

Han förklarar Nokias resultat med en logistik i världsklass, och en imponerande säljarkår.

Nokia spår att den globala mobiltelefonförsäljningen ökar med 10 procent 2010, jämfört med förra året. Den finansiella krisen väntas alltså inte påverka mobilerna i så hög utsträckning längre.

Men bolaget har kvar sin ambition att försöka behålla sin marknadsandel som under helåret 2009 stannade på 38 procent. Däremot räknar bolaget med att öka intäkterna från sina mobiler.

Den totala försäljningen för det fjärde kvartalet blev 11.988 miljoner euro, sex procent högre än analytikernas prognoser.

Rörelseresultatet blev 1.141 miljoner euro, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 9,5 procent.

Mobiljätten levererade 127 miljoner mobiler under kvartalet, vilket är 17 procent mer än under föregående kvartal, och12 procent mer än under samma kvartal för ett år sedan,.

Nokia uppskattar att bolaget hade en andel av den globala mobilmarknaden på 39 procent under det fjärde kvartalet, vilket är en procentenhet mer än under föregående kvartal.

När det gäller prognosen för mobilnätmarknaden, inklusive tjänster, står bolaget kvar vid att marknaden blir oförändrad i år, mätt i euro.

Nokiaaktien hade strax före klockan 13 stigit med ungefär 10 procent.

Nokias smarta mobiler

Nokias så kallade smarta mobiler hade 40 procent av världsmarknaden det fjärde kvartalet, efter att ha varit nere på 35 procent under det tredje, enligt bolagets egen uppskattning.

I det produktsegmentet, som bolaget kalla konvergerande mobiler, ingår även små mobildatorer.

Nokia levererade 4,6 miljoner mobiler av N-serien och 6,1 miljoner av E-serien - totalt 10,7 miljoner smarta mobiler.

Snittpriset för Nokias samtliga mobiler var 63 euo, en euro mer än under föregående kvartal. Men också en euro mer än analytikerna räknat med.

Mer om: Nokia mobiler

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt