Nokias gps-satsning -<br></br>katalysatorn för branschen

2007-04-10 07:57  
Nokias satsar på gps.

Mobiljätten Nokias satsning på gps- och navigationstjänster kan bli katalysatorn som hela branschen väntat på. Även om konkurrensen ökar får det plats många spelare, menar André Malm, analytiker på Berg Insight.

I slutet av juni ska Berg Insight lämna en ny rapport kring gps-marknaden. Men redan nu är trenden tydlig. Marknaden för gps- och navigatörer växer så det knakar. Och främst är det marknaden för vanliga bilnavigatörer som växer.

Tom Tom är den största spelaren i Europa och har en marknadsandel på 50 procent inom PND det vill säga gps-navigatörer för bilar.

- Samtidigt kan vi se att priset på produkterna inom segmentet dalar hela tiden, säger André Malm.

Vid telekommässan i Barcelona presenterade Nokias vd, Olli Pekka Kallasvuo, företagets nya satsning. Redan nu har Nokia lanserat tre mobiltelefoner med inbyggd-gps, multimediatelefonen Nokia N95, den enklare varianten 6110 och företagsmobilen E90 Communicator.

Framöver kommer allt fler mobiltelefontillverkare satsa på gps- och navigationstjänster. Berg Insight spår att 60 procent av alla 3g-telefoner kommer att ha integrerad gps-mottagare år 2010.

- Att världens största mobiltelefontillverkare väljer att lansera mobiltelefoner med inbyggd-gps kan bli den katalysator som branschen väntat på. Intresset för tjänsten uppmärksammas för många användare och marknaden kan komma igång på allvar, säger han.

Än så länge har Motorola släppt några modeller med gps och Samsung har lanserat telefoner till den asiatiska marknaden. Även HTC har telefoner som stödjer gps- och navigationstjänster.

Företag som svenska Appello och Wayfinder, har desutom under några år tillbaka gjort det möjligt att använda navigationstjänster genom att ladda ned programvara från nätet till kompatibla mobiltelefoner.

Att allt fler mobiltelefontillverkare väljer att ha inbyggd gps behöver inte innebära något hot för mindre navigationsföretag.

- Nokia valde att köpa Gate 5 för att själva kunna lansera tjänsten men samtidigt har Motorola presenterat en lösning där de planerar att samarbeta med Jentro och PTV. Det är mycket möjligt att vi kommer se mer liknande samarbeten framöver, säger André Malm.

Det är många aktörer som vill ta sig fram på den växande marknaden. Förutom de svenska företagen Wayfinder och Appello så finns flera liknande konkurrenter som Jentro. Jentros mjukvara Active Pilot lanserades förra året bland annat i Storbritannien, Spanien och Tyskland. På ett år har företagets produkt fått en halv miljon användare i Tyskland.

- Att intresset ökat ser vi inte minst av att flera amerikanska aktörer försöker sig att ta in på den europeiska marknaden, säger André Malm.

Yvonne Edenholm

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt