Nokia tappar på 4g-marknaden

2014-08-19 12:55  
Tommi Uitto, chef för Nokia Networks i västra Europa. Foto: Helen Ahlbom

Nokia faller från tredje till fjärde plats på världsmarknaden för 4g-system. Det visar en färsk uppskattning från analysföretaget Dell Oro.

Ericsson är fortsatt etta på den viktiga 4g-marknaden, enligt den välremommerade analysfirman Dell´Oro.

Men Nokia tappar en placering, från en tredje till en fjärdeplats.

Ericsson har 29 procent av 4g-marknaden, Huawei 21 procent, Alcatel-Lucent 16 procent och Nokia 14 procent. Uppgifterna gäller 12-månadersperioden med start 1 juli 2013 till sista juni 2014.

- Utbyggnaden av lte (4g) och abonnenttillströmningen är starkare än vi någonsin sett när tidigare mobilgenerationen kom, säger Stefan Pongratz, analys på Dell’Oro.

Antalet 4g-abonnenter närmare sig 300 miljoner världen över, skrev GSMA-Association somras. Fortfarande dominerar USA, Japan och Sydkorea med ungefär 80 procent av 4g-abonnenterna.

När Ny Teknik ber Nokia om en kommentar till de nya siffrorna, väljer Tommi Uitto, chef för Nokia Networks i västra Europa, att berätta om bolagets starka 4g-position i Asien och västra Europa.

- Vi är större än Ericsson inom 4g på viktiga marknader som Kina, Sydkorea, Japan och västra Europa, säger han.

Att Nokia ändå hamnar på en fjärdeplats, visar hur stor betydelse USA-marknaden haft det senaste året.

Nokia betonar också att bolaget är största icke-kinesiska leverantör av 4g-utrustning till den kinesiska operatören China Mobile.

- Där var vår andel 13 procent, medan andra utländska bolag (läs: Ericsson) fick 11 procent, säger Tommi Uitto.

Bengt Nordström, vd för konsultföretaget Northstream, påpekar också den stora betydelsen som Kina kommer få för den fortsatta 4g-kampen mellan leverantörerna.

- Det är i Kina tillväxten finns de närmaste åren, och det kommer att avgöra den framtida fördelningen av andelarna på 4g-marknaden, säger han.

 

Mer om: Nokia mobil

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt